Februari 2025
Veel ouders vragen zich af waarom je vaak geen begeleiding in groep 3 kunt starten, maar er meestal pas begeleiding vanaf groep 4 wordt aangeboden aan kinderen die vastlopen met leren. Groep 3 is immers een cruciaal jaar waarin het aanvankelijk en technisch lezen centraal staat. Waarom wordt er dan niet eerder ingegrepen als een kind moeite heeft? In dit artikel leg ik uit waarom begeleiding vaak pas vanaf groep 4 echt effectief is en wat je als ouder wél zelf al kunt doen om je kind te ondersteunen in groep 3.
Waarom is groep 3 nog te vroeg?
In mijn praktijk heb ik in het verleden ook kinderen in groep 3 begeleid. Toch liep ik tegen een aantal uitdagingen aan:
1. Bewustzijn en motivatie
Kinderen in groep 3 zijn zich er vaak niet van bewust dat ze vastlopen. Ze volgen de instructies van de juf of meester zonder te beseffen dat er een andere manier zou kunnen zijn die beter bij hen past. Omdat ze de noodzaak niet voelen, is de motivatie om anders te leren vaak laag. Dit maakt begeleiding minder effectief.
2. Hersenen in ontwikkeling
Een kind wordt geboren als beelddenker en gebruikt aanvankelijk vooral de rechterhersenhelft. De linkerhersenhelft, die nodig is voor vaardigheden zoals lezen en rekenen, wordt pas vanaf de kleuterleeftijd meer aangesproken. In groep 3 is nog niet altijd duidelijk welke hersenhelft de voorkeur krijgt bij leren. Hierdoor kan het lastig zijn om op dat moment vast te stellen of het kind een beelddenker is of niet en wat de juiste begeleiding is.
3. Beperkte mogelijkheden in begeleiding in groep 3
In groep 3 draait het vooral om technisch lezen en rekenen tot 20. Vaardigheden zoals tafels, de digitale klok, redactiesommen en begrijpend lezen komen later pas aan bod. Dit betekent dat er in groep 3 nog weinig specifieke onderdelen zijn waarop een beelddenker gericht begeleid kan worden.
Wat kun je als ouder zelf doen?
Als je merkt dat je kind moeite heeft met lezen, zijn er gelukkig wel dingen die je thuis kunt doen. Een goede eerste stap is ervoor zorgen dat je kind alle letters bij naam kent en een overzicht heeft van alle letters. In mijn artikel ‘Een alfabet voor beelddenkers‘ geef ik handige tips over hoe je dit kunt oefenen.
Wanneer is extra begeleiding in groep 3 wél zinvol?
Hoewel groep 3 vaak nog te vroeg is voor gerichte begeleiding, zijn er uitzonderingen. Heeft je kind een ontwikkelingsvoorsprong of vermoed je dat het (hoog)begaafd is? Dan is het goed om te kijken welke stappen al mogelijk zijn. Neem gerust contact op om te bespreken wat passend is voor jouw kind.
Dus… waarom pas begeleiding vanaf groep 4?
Begeleiding wordt meestal pas vanaf groep 4 aangeboden omdat kinderen zich dan bewuster zijn van hun leerproces, hun hersenontwikkeling verder is en er meer concrete leerstof is om aan te werken. Dit betekent echter niet dat je als ouder niets kunt doen. Door thuis spelenderwijs te oefenen met letters en klanken, kun je je kind een goede basis geven.
❓🤔 Loop jij in groep 3 al tegen uitdagingen aan met je kind? Waaraan merk je dat hij/zij vastloopt? Deel je ervaring in de reacties of stuur me een berichtje.