mei 2019
Moe word ik er soms zelf van. Die ideeën die ik heb en direct wil uitwerken, anders vergeet ik het of blijft het in mijn hoofd! En op zich is het niet erg als het in mijn hoofd blijft, maar meestal kan ik die ideeën niet goed opslaan en dus verdwijnt het uiteindelijk. Of weet ik niet waar ik het moet opslaan, omdat het zo rommelig is in mijn hoofd. En soms lukt het me zelfs niet om de makkelijkste dingen te onthouden.
Hoofd opruimen
Kinderen, en dan vooral de beelddenkers, hebben hier ook last van. Ze krijgen zoveel informatie elke dag te verwerken, op school, maar ook thuis. En dat is niet erg, maar het is wel handig als ze ruimte hebben in hun hoofd om het allemaal te kunnen opslaan en vooral om het te kunnen terugvinden!
Wil je meer tips over beelddenken? Kijk dan in dit artikel ‘Tips voor beelddenkers’.
Ik vraag vaak om eerst het hoofd te tekenen hoe het er op dat moment uitziet. Sommige kinderen lukt dat heel snel, anderen hebben geen idee hoe ze die chaos moeten tekenen. Zo had ik eens een jongen die het wel lukte, hij tekende heel veel prullenbakken en heel veel vakjes. Het meisje hierboven had ook niet echt een systeem, er stonden wat letters en een hoop gekronkel… De meeste kinderen vinden het maar raar eerst om hun hoofd te gaan opruimen. Maar wanneer we het hebben gedaan en ik vraag wat ze er van vinden, vinden ze het toch eigenlijk altijd wel fijn. Tijdens de begeleiding verwijs ik vaak naar hun kamer of kast.
Hoe dan?
Als blijkt uit de tests dat het kind een beelddenker is, gaan we zijn/haar hoofd opruimen.
- Stel dat er in de klas een kast is met al jou moeilijke woordjes of ze hangen aan de muur. Maar je juf kan dat natuurlijk niet voor jou en de anderen doen. Hoe zorgen we er dan voor dat jij dat zelf kan maken?
- Om te kunnen onthouden moet je voor alle dingen een eigen plek maken. Dit kan in de vorm van kasten of kamers. Wat lijkt jouw het fijnst?
- We maken kamers/kasten voor spelling, rekenen, fijne dingen en vervelende/stomme dingen. Want als je die leuke en stomme dingen niet even kunt ‘parkeren’ kan je er teveel mee bezig zijn en is er geen ruimte voor leren. Dan kan je er later op terug komen. Het is niet de bedoeling dat je het wegstopt, het is belangrijk dat je er wel over praat op momenten dat daar ruimte voor is, tijdens de pauze of ‘s avonds aan tafel thuis bijvoorbeeld.
- Welke kleur moet rekenen krijgen? Teken die kamer/kast maar.
- Kun je nu in je hoofd deze gang door? Hoe ziet het eruit? Lampen?
- Zie je die gekleurde deur? Kun je die kamer binnenlopen?
- Hoe ziet het eruit? Plafond in kleur? En de muren? De muren moeten wit worden, daar gaan we straks van alles op schrijven.
- Dat de kamers leeg zijn, betekent niet dat je alles weggegooid hebt, we gaan het alleen beter inrichten, stukje voor stukje.
- De volgende kamers maken we net zo en gaan we steeds opnieuw visualiseren.
ZO, opgeruimd staat netjes! En nu heb je ruimte en rust in je hoofd en in je lijf!
Heb je ook het idee dat je kind een vol hoofd heeft? En ben je benieuwd wat ik voor je kind kan betekenen? Neem gerust contact met mij op voor een kosteloos en vrijblijvend kennismakingsgesprek!