Bewegend leren is één van de belangrijkste speerpunten
om beelddenkers beter te laten leren.

 

Download de beweegbingo of maak direct een kennismakingsafspraak

Visualiseren voor beelddenkers

Januari 2021 (update oktober 2022)

Beelddenkers denken in beelden/plaatjes en dus kun je ze het beste helpen door zoveel mogelijk te visualiseren. Visualiseren betekent: in een beeld zichtbaar maken van een gedachte. (bron: Encyclo.nl)
Je kunt op veel verschillende manieren van verschillende dagelijkse dingen en in de klas of bij je begeleiding met kinderen, beelden maken voor de beelddenker.

N.B. Het is overigens niet het enige wat een beelddenker een beelddenker maakt. Er komt veel meer bij kijken dan alleen in plaatjes/beelden denken. Kijk ook eens naar de beelddenkerposter.

Beelddenkposter – deel 1

Wat kun je doen om te visualiseren?

  • Stappenplannen maken
  • Veel laten zien
  • Laten ervaren
  • Planbord ophangen
  • Dag- en weekplanning geven
  • Timetimer inzetten

Stappenplannen maken

Wat moet je kind doen in de ochtend bij het opstaan, ’s avonds als hij naar bed gaat? Het lijken simpele stappen voor ons als volwassenen, maar hoe vaak moet jij je kind aansturen elke ochtend en/of avond? En hoe vaak zeg je dat zuchtend of geïrriteerd?

Niet leuk voor je kind, maar ook niet voor jezelf. Je kunt het jezelf een stuk makkelijker maken door een stappenplan samen te maken. Ik zeg expres samen, want daardoor is het plan ook van je kind zelf en niet een opgelegd ding waar hij/zij zich niet aan wilt houden.

Kijk eens voor inspiratie bij mijn artikel ‘Het ochtendritueel’.

Het ochtendritueel

In de klas of je praktijk is het heel fijn om stappenplannen te maken van de verschillende lesstof. Je hebt veel schema’s in methodes, maar ook kun je veel vinden via google. Stappenplannen voor het metriekstelsel kun je volop vinden, maar het is ook fijn om stappenplannen te hebben voor breuken of zinsontleden bijvoorbeeld. Bekijk deze schema’s wel kritisch, gebruik geen schema’s met pijlen, dit maakt het nog niet duidelijk voor de beelddenker. Dus niet zo:

voorbeeld van verkeerd schema voor beelddenkers

Wil je hier meer over weten of wil je kant-en-klare, goede stappenplannen voor beelddenkers? Voor professionals die 1-op-1 met kinderen werken heb ik een online programma ‘Beelddenkers zijn fantastisch!’ ontwikkeld en voor leerkrachten verzorg ik individuele training ‘Beelddenkers in de klas’.

Veel laten zien

Een inkoppertje, maar doe jij het wel? Laat jij zien wat je zegt of uitlegt?

Gebruik je gebaren, zoals het wijzen naar iets of meetellen op je vingers bij een opsomming? Gebruik je plaatjes van datgene wat je vertelt (in je les), teken/schrijf je mee met sommen of maak je een mindmap, stappenplan of schema bij de uitleg van geschiedenis of aardrijkskunde?

Laten ervaren

Het werkt heel goed voor beelddenkers om te leren in de praktijk. Door het te doen en ervaren snappen ze het beter en blijft het ook beter in hun geheugen. Ze kunnen de situatie makkelijker terughalen in hun hoofd.

Bij het metriekstelsel over de inhoud, kun je natuurlijk maatbekers en water gebruiken. Of met wegen kun je koekjes gaan bakken, ook goed voor het begrijpend lezen en de executieve functies trouwens. Bij de tafels kun je groepjes laten maken met blokjes, potloden of wat dan ook. Voor de geschiedenisles kun je naar een museum. Met breuken laat je de kinderen een pizza maken van klei of pak een reep chocolade!

Kun jij nog iets leuks bedenken? Zet het hieronder in de reactie.

Planbord ophangen

Een planbord voor het hele gezin geeft overzicht. Wanneer moet papa of mama werken en moeten ze dus naar de opvang of zijn ze alleen thuis? Welke dag en hoe laat hebben ze sport- of muziekles? Wanneer moet je kind naar de tandarts of is er een toets van school?

Heb je een slechte eter, dan helpt het wellicht ook om de maaltijden van de week op het planbord te zetten. Tip: laat je kind ook zelf elke week een gezonde maaltijd kiezen.

In de klas zie je ook al vaak een planbord met het overzicht van de vakken en de pauzes van die dag. Heel fijn voor beelddenkers. Houd je wel aan die planning en als je dan toch iets verandert leg het dan uit. Niet alle leerlingen hebben die uitleg nodig, maar wel heel fijn voor de beelddenker. Beelddenkers willen graag snappen waarom je iets doet, anders blijft hij/zij in het hoofd dingen bedenken waarom je het hebt veranderd en heeft het geen ruimte meer om te luisteren.

Dag/weekplanning geven

Op school werken al veel scholen met een dag- of weekplanning. Voor de een is een dagplanning fijner, omdat een weekplanning te groot en onoverzichtelijk is, voor de ander werkt het juist heel goed om te weten wat hij/zij de hele week moet maken/leren. Goed om in gesprek te gaan met je leerling en te observeren. Wat werkt voor deze leerling en wat kan deze leerling zelf doen om het werkbaar te maken?

Timetimer inzetten

Beelddenkers hebben niet zo’n goed tijdsbesef. Het is belangrijk om hier mee te oefenen. Bijvoorbeeld, hoeveel liedjes van K3 is het rijden tot opa en oma? Hoeveel minuten denk je nodig te hebben voor het opruimen van je kamer? Hoe lang ben je denk je bezig met dit werkje?

Daarnaast is het ook fijn om de tijd te visualiseren. Dat kan met een timetimer. Veel scholen hebben zo’n klokje, maar je kunt ook een app downloaden voor thuis. Voor Apple heb je bijvoorbeeld deze timetimer. Voor Android vind ik deze kids timer erg fijn. Maar als je op google zoekt op ’timetimer app’, vind je genoeg opties.


Wat heb jij al gevisualiseerd voor je kind/leerling? Of wat ga jij zeker uitproberen van bovenstaande manieren?

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *