Bewegend leren is één van de belangrijkste speerpunten
om beelddenkers beter te laten leren.

 

Download de Beweegbingo of maak direct een kennismakingsafspraak

Tips voor Beelddenkers

oktober 2018

Als jouw kind een beelddenker is, is het fijn om wat meer te weten over de kenmerken van Beelddenken en kun je misschien wat tips voor beelddenkers gebruiken. Om te beginnen is het goed om dit filmpje te bekijken, hier wordt kort en beeldend uitgelegd wat Beelddenken inhoudt.


Tips voor thuis

Zoals je in het filmpje hebt kunnen zien hebben beelddenkers 32 beelden per seconde. Het hoofd wordt dan snel (over)vol. Het is dan fijn voor je kind om bijvoorbeeld een aantal dingen te visualiseren en structuren. Besef ook dat het omschakelen van het één naar het ander tijd nodig heeft.

  • Geef korte, gestructureerde opdrachten
  • Laat je kind je aankijken bij instructie
  • Oefen het tijdsbesef (maak tijd belangrijk, zie artikel ‘klokkijken’ )
  • Visualiseren van de stappen indien nodig (voor schooltijd, bedtijd, zie artikel ‘het ochtendritueel’)
  • Krijg inzicht in overprikkeling van je kind. Sommige prikkels kun je wegnemen, bij andere prikkels help je je kind deze te accepteren of een oplossing voor te zoeken.
  • Bouw rustmomenten in
  • Structureren/kaderen/voorbereiden, zo voorkom je chaos in het hoofd van je kind en is de overgang makkelijker
  • Ga samen leren d.m.v. visualiseren, voorbeelden, associëren en/of ezelsbruggetjes. Beelddenkers kunnen heel goed associëren, maak hier gebruik van. lees meer over visualiseren bij beelddenkers
  • Complimenteer je kind op inzet i.p.v. intelligentie (kijk op Kinderen Mindset voor de complimentenposter en een filmpje hierover)
  • Vertel over je eigen angsten en leermomenten op momenten dat het voorbij komt. Zo leert je kind dat je fouten mag maken en dat je je hele leven blijft leren. Leer je kind groeien.

En als je gaat oefenen met je kind:

Beelddenkers hebben meer oefening nodig (plaatjes opslaan kost tijd), maar weet dat, als ze het weten, het voor de eeuwigheid is! Probeer regelmatig tijd te maken om te oefenen. Een kwartiertje per dag doordeweeks bijvoorbeeld of laat je kind een educatief spelletje op de computer/tablet doen tijdens het koken. Geef dan een opdracht, zoals; vandaag (digitale of analoge) klok, sommen t/m 20, tafel van …, redactiesommen. Evt vaste dagen voor een bepaald vak.

Bedenk iets wat vol te houden is!

Benieuwd wat ik kan doen voor je zoon of dochter? Een kennismakingsgesprek is altijd kosteloos en vrijblijvend.

Ja ik wil graag kennismaken!


Tips voor school

Bedenk als ouders dat leerkrachten kunnen helpen waar mogelijk, maar dat het niet mogelijk is om alles aan te passen voor de beelddenker. Er zijn een aantal dingen die leerkrachten kunnen doen zoals hieronder beschreven en daarnaast zijn er mogelijkheden om een aantal dingen klassikaal aan te passen, omdat visualiseren voor veel kinderen fijn is.
Wanneer een kind de training ‘Beelddenkers zijn fantastisch!’ volgt, verzorg ik ook altijd een leerkrachtensessie. Ik vind het belangrijk dat de leerkracht weet welke kenmerken er bij beelddenken horen en hoe ze kunnen helpen met minimale inspanning.

Alvast een aantal tips voor leerkrachten:

  • Plek in de klas:
    • Schot of een plekje voorin de klas, als de beelddenker vooral afgeleid wordt door dingen die hij/zij ziet.
    • Koptelefoon of plek in de klas zijkant of achterin , als de beelddenker vooral wordt afgeleid door dingen die hij/zij hoort.
  • Citoscores analyseren bij twijfel van score, of groot verschil met methode toetsen. Zo kom je erachter waar het in zit. Ligt het aan het (gebrek aan) automatiseren, concentratie, te moeilijk denken, verwarring door de vraagstelling/plaatjes…
  • Visualiseer, gebruik voorbeelden en maak gebruik van associaties
  • Honderdveld gebruiken tot het in het hoofd zit. Zo ook andere overzichten laten gebruiken (zoals voor het metriek stelsel of ww-spelling)
  • Niet hardop laten spellen (als het woord niet goed in het hoofd staat)
  • Meer tijd voor lezen geven
  • Maatje geven, zodat de beelddenker om uitleg kan vragen. De instructie komt niet altijd goed binnen, doordat het te talig is of doordat de leerling een te vol hoofd heeft, niet snel genoeg kon schakelen of teveel afleiding van buitenaf had tijdens de instructie.
  • Eindproduct noemen/laten zien! –> Top-down
  • Meer tijd voor spelling(dictee), zodat zij kan zien of het woord goed is en het kan verbeteren wanneer het niet goed is. Het verkeerde woord laten doorkrassen/weghalen en het nieuwe woord helemaal opnieuw laten opschrijven. Veel/meer tijd besteden aan spellingregels is onnodig. Liever tijd besteden om de woorden in het hoofd te visualiseren a.d.h.v. het stappenplan.

Wil je nu meer weten over beelddenkers? Kijk dan eens op de…

pagina voor scholen en professionals


Boekentips

Voor kinderen (en ouders/begeleiders)

Tip: Deze boeken zijn vaak te leen bij de bibliotheek. Reserveren bij bibliotheek ZOUT is gratis.


update juli 2020

Poster Beelddenkers

Een poster met tips om beelddenkers te helpen. Print deze poster voor beelddenkers uit en hang deze op een plek waar je de poster goed en vaak kunt zien.

Samen zorgen we ervoor dat beelddenkers leren hoe zij denken en leren en daardoor meer zelfvertrouwen krijgen!

tips voor beelddenkers - poster

@Tureluurs Educatie

Heb je vragen? Wil je even contact over wat dan ook? Neem gerust contact op.

Wil je op de hoogte gehouden worden én de Oefenbingo voor beelddenkers ontvangen?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief


Welke tip is voor jou het meest waardevol? 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *