Bewegend leren is één van de belangrijkste speerpunten
om beelddenkers beter te laten leren.

 

Download de Beweegbingo of maak direct een kennismakingsafspraak

Tafelspelletjes

april 2019

Zo belangrijk, maar voor sommige kinderen zo lastig, om de tafelsommen in je hoofd te zetten. Het scheelt namelijk zoveel rekenwerk in je hoofd als je de tafelsommen en daardoor ook de deelsommen gewoon weet! Wanneer je minder hoeft te rekenen, blijft er meer ruimte over in je hoofd voor de daadwerkelijke som (meestal gaat het niet om de tafelsom zelf, maar is dat een onderdeel van de grotere som) en daardoor kan je sneller werken en hou je energie/concentratie over, blijf je dus alerter en maak je minder (slordige) fouten. En… blijft het ook leuker om je werk te maken, want het kost je minder moeite.

Dus…. aan de slag met de tafels! 🙂

Belangrijk

Het belangrijkste wat ik de kinderen leer tijdens de sessie ‘Tafels’ van de training ‘Beelddenkers zijn fantastisch!’, is dat ze een overzicht moeten krijgen, zodat ze het in hun hoofd kunnen zetten. Daarna is het belangrijk om elke week 1 tafel te oefenen, om elke tafel apart in je hoofd te zetten en je daarop te focussen.

Het tweede wat ik vertel is altijd het belang van het uit je hoofd kennen van de tafels. Voor veel kinderen is dit erg belangrijk om te weten. Wanneer ze dit weten zullen ze het beter gaan onthouden, omdat ze weten welk doel het heeft. Wil je zelf ook niet altijd een doel hebben als je iets nieuws gaat leren? Als het geen nut heeft, zal het ook geen prioriteit hebben en zal de motivatie niet zo groot zijn om het te gaan leren…Toch?

Oefenen per tafel

Er zijn verschillende manier om de tafels te oefenen. Ten eerste het overzicht geven van de tafel die je die week gaat oefenen. Verder kun je op verschillende sites werkbladen vinden om de tafels te oefenen. Kijk op mijn pinterest bord ‘spelletjes tafels’ voor leuke ideeën.

Hier vind je ook mijn ‘Tafelbingo‘ en kaartjes om zelf een tafel te oefenen met het spel ‘Ik heb… wie heeft?’.

Is er specifiek 1 tafelsom die er niet in wil? Maak daar dan een schilderijtje van op a4 formaat en hang die op een prominente plek in huis, bijvoorbeeld boven het bed.

 

8x7=56 op a4

Oefenen tafels door elkaar

Naast het stukje ‘stampen’, kun je op vele manier de tafels oefenen. En wat is nu leuker om het met het hele gezin te oefenen? Ik heb een e-book geschreven ‘Tafelspelletjes’ en daar vind je 6 spelletjes die je met het hele gezin kan oefenen. Inclusief de uitleg en speelborden. Ik vertel wat uitgebreider over het nut van het leren van tafels, die je ook kan gebruiken om aan je kind uit te leggen.

Ja, ik wil graag het ebook ‘Tafelspelletjes’ downloaden

Automatiseren

Naast de tafels is het ook belangrijk om de sommen t/m 20, het alfabet en spelling te automatiseren. Je kunt dit op een leuke manier oefenen met de oefenbingo. Reken maar dat oefenen dat leuk is!
Daarnaast ontvang je elke maand de Tureluurs mail, met informatie en tips over beelddenken. Mocht de informatie niets voor jou blijken te zijn, dan kun je je op elk gewenst moment weer uitschrijven.

Download de gratis Oefenbingo

Werkgeheugen

Het is belangrijk dat kinderen leren hun (werk)geheugen beter te gebruiken. Ik merk vaak dat kinderen thuis niet veel hoeven te onthouden, de gymtas wordt klaargelegd of ‘s morgens vertelt mama dat je die middag niet kan spelen omdat je naar voetbaltraining moet, en daardoor leren kinderen niet hun werkgeheugen te gebruiken. Onderzoek heeft aangetoond dat geheugentrainingen een aanzienlijk en langdurig effect hebben op het algehele cognitief functioneren van het kind, en draagt daardoor bij aan betere schoolprestaties (Morrison & Chein, 2011). Het werkgeheugen is een onderdeel van de executieve functies.
Wil je meer weten over de training ‘Je brein als computer’ om de executieve functies te trainen? Kijk dan even via onderstaande link op de pagina.

Ik wil graag meer weten over de training ‘Je brein als computer 

Wil je me in een reactie laten weten wat je van mijn ebook en/of downloads vindt?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *