Bewegend leren is één van de belangrijkste speerpunten
om beelddenkers beter te laten leren.

 

Download de beweegbingo of maak direct een kennismakingsafspraak

Stampen, n(i)et als vroeger!?

Mei 2020

Mit, nach, bei, seit, von, … ik wist het rijtje precies in de tweede klas VWO. Rijtjes stampen was vroeger (zo’n 25 jaar geleden) heel normaal. Ik gebruikte dit rijtje ook altijd netjes als ik de lidwoorden moest schrijven bij de woorden. Ik moest hier laatst aan denken, want ik had een gesprek op mijn oude middelbare school en ik had een afspraak met mijn docent Duits. Ik wilde graag in gesprek over het plannen en leren leren op de middelbare scholen tegenwoordig.

Mijn Duitse docent schaamde zich ervoor dat hij ons vroeger zo die rijtjes liet stampen. Maar ik snap het wel. Je moet nu eenmaal dingen automatiseren. Anders kun je een taal niet leren of anders beheers je de basis van rekenen of lezen niet. De letters van het alfabet moet je toch ook automatiseren? En ja, hoe je dat stampen dan doet is een tweede.

Vroeger en nu

Vroeger was het puur een rijtje woorden en werd je niet geleerd hoe je die woorden kunt onthouden. Tegenwoordig zijn er allerlei strategieën die je kunt toepassen om woordjes of teksten te leren. Deze strategieën leer ik de scholieren van de middelbare school nu ook in de training  Makkelijker leren met de planagenda . Maar ook op de basisschool moeten leerlingen rijtjes automatiseren en zijn er kinderen die anders leren dat het huidige onderwijssysteem dat aanbiedt. Gelukkig is al veel beweging (letterlijk en figuurlijk), maar de beelddenkers lopen toch nog steeds vaak vast. Is het niet in het basisonderwijs, dan is het wel in het voortgezet onderwijs. En wat je nu leert, daar heb je de rest van je leven profijt van!

Hoe graag had ik, achteraf gezien, willen leren leren vroeger. Ik leer het nu, maar dat is lastiger, want je moet ook dingen afleren! En zonde, want het zou een hoop tijd en frustratie gescheeld hebben denk ik. Op de middelbare school, op de PABO, mijn tijd voor de klas… maar het is nooit te laat om te leren gelukkig.

Beelddenkers

Tegenwoordig wordt er in het (basis)onderwijs minder gestampt. Kinderen moeten wel de tafels uit hun hoofd leren, maar dat wordt ook heel speels gedaan met oefeningen op de computer of bewegend leren. En dat is heel goed, zeker!

Maar voor een beelddenker is dit niet zo vanzelfsprekend.
Ten eerst wil de beelddenker weten wat het nut is van iets, waarom moet hij de tafels uit zijn hoofd leren als hij het ook kan uitrekenen? Want 6×4 is het dubbele van 3×4 bijvoorbeeld, maar dit gaat ten koste van het werkgeheugen. Lees hier meer over in mijn artikel ‘het nut van leren’.

Ten tweede heeft de beelddenker overzicht nodig, zodat hij een beeld kan maken van die tafels. Lees hier over TOPdown.

Ten derde is er niet echt een goed opruimsysteem in het hoofd van de beelddenker, dus het opslaan gaat niet zo makkelijk en het terugvinden al helemaal niet! Lees hier meer over in het artikel over ‘volle hoofden’.

Ten vierde leert een beelddenker door meerdere zintuigen te gebruiken.

Beelddenkers zijn fantastisch

In de training ‘Beelddenkers zijn fantastisch!’ leer ik kinderen hoe ze de verschillende onderdelen (begrijpend lezen, tafels, sommen t/m 20, zinsontleden, enz) kunnen automatiseren en leren d.m.v. overzichten en/of strategieën. Want helaas lopen beelddenkers in het huidige onderwijssysteem tegen het talige, bottom-up onderwijs aan. Maar beelddenkers hebben zulke fantastische talenten die ze heel goed kunnen inzetten bij het anders leren. En dat is helemaal niet zo moeilijk, als je maar weet hoe!

Automatiseren oefenen

Ik heb een Beweegbingo gemaakt met alle bewegingsoefeningen die ik inzet tijdens de training om het automatiseren te oefenen. Deze kan ook zonder de training gebruikt worden, maar merk je dat het je kind niet lukt om het te onthouden (zonder overzicht en instructie), dan kan een training wellicht uitkomst bieden. De beweegbingo kun je gratis aanvragen.

Oefeningen zijn bijvoorbeeld:

  • Kruisbeweging
    rechterhand naar linkerschouder en zeg 1
    linkerhand naar rechterschouder en zeg +
    rechterhand naar linkerknie en zeg 5
    linkerhand naar rechterknie en zeg =
    klap met 2 handen en zeg 6
    Zo kun je natuurlijk ook minsommen of tafels oefenen of woorden spellen. Is het woord langer dan begin je opnieuw met de beweging.
  • Stuiteren met de bal
    Laat de kinderen om en om met de linker- en rechterhand stuiteren. Zo maak je een kruisbeweging en oefen je met je rechter- en je linkerhersenhelft. Beelddenkers denken namelijk vooral met hun rechterhersenhelft.

Deze en nog veel meer oefeningen staan beschreven in het document en er zijn 3 verschillende bingo’s, in verschillende niveau’s.

Leuk als je in de reactie laat weten hoe jouw kind of leerling de Beweegbingo heeft ervaren! Welke oefening is favoriet, koos je kind eerst de leukste oefeningen of ging het voor een rijtje? En welke beloning was er?

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *