Bewegend leren is één van de belangrijkste speerpunten
om beelddenkers beter te laten leren.

 

Download de Beweegbingo of maak direct een kennismakingsafspraak

Studiedag beelddenken

Heb je leerlingen in de klas die steeds zo bewegen? Die de instructie vaker moeten horen voor ze het doorhebben? Denk je dat er meer in zit dan eruit komt? Blijven ze maar moeite houden met die tafels? Zijn ze vaak afgeleid door geluiden of door wat er om hen heen gebeurd?

Misschien is je leerling wel een beelddenker! Door de kinderen de lesstof net iets anders aan te bieden kunnen ze vaak al enorme stappen maken in hun leerontwikkeling.


De lesstof

De lesstof op scholen wordt veelal in de “woord- en taalvorm” aangeboden, waardoor Beelddenkers de aangeboden lesstof niet goed begrijpen of onthouden.

Als niet (tijdig) vastgesteld wordt dat uw leerling een beelddenker is, zal je leerling het in zijn of haar schoolperiode moeilijker hebben om de lesstof goed te verwerken in vergelijking met klasgenoten. Bij kinderen met een “gemiddelde” intelligentie ontstaat dan langzaam aan een leerachterstand, die niet of moeilijk is weg te werken met bijles of Remedial Teaching. Soms wordt ten onrechte gedacht aan dyslexie of dyscalculie. Kinderen met een bovengemiddelde intelligentie zijn (op de basisschool) vaak in staat om de problemen met betrekking tot Beelddenken op basis van hun intelligentie te compenseren. Het probleem “Beelddenken” valt hier dus minder snel op, maar in feite is hier sprake van onderpresteren.

Hoe dan?

Wil je meer weten hoe je de beelddenkers in je klas kunt signaleren? Hoe je ze kunt begeleiden, zonder dat je je hele lesplan moet omgooien of heel veel extra tijd kwijt bent? Doe dan nu de training Beelddenken met je collega’s tijdens een van de studiedagen.

Ja, ik wil graag meer informatie


Inhoud en opbouw van de training

  • Wat is beelddenken: achtergrond, voor- en nadelen, moeilijk- en mogelijkheden
  • Hoe signaleer je een beelddenker?
  • Verschillen met woord/begripdenkers
  • Welke instructies krijgen kinderen tijdens de beelddenktraining en hoe kun jij dit gebruiken in de klas?
  • Wat kun jij doen in de klas, met wat aanpassingen in je huidige lesaanbod?
  • Krijg tips die je direct de volgende dag kunt toepassen in de klas!
Doel training Beelddenkers leren signaleren/herkennen.
Kinderen leren hoe ze de lesstof zelf kunnen vertalen naar beelden.
Doelgroep Scholen in het basisonderwijs die meer willen leren over Beelddenken, leerlingen willen leren herkennen van Beelddenkers in de klas en die op een andere manier willen omgaan met het overbrengen van lesstof.
Duur Dagdeel van ca 3 uur, plus zelfstudietijd ter voorbereiding en verdieping van het werken in de klas.
Locatie op de eigen school
Cursusdata en kosten Neem contact op voor de mogelijkheden en kosten.

Ja, ik wil graag meer informatie

Liever een individuele cursus volgen? Kijk dan naar de Individuele training ‘Beelddenkers in de klas’.