Bewegend leren is één van de belangrijkste speerpunten
om beelddenkers beter te laten leren.

 

Download de Beweegbingo of maak direct een kennismakingsafspraak

Samenwerking met school

april 2021

Samenwerking met ouders én school vind ik erg belangrijk. Ouders willen het beste voor hun kind en leerkrachten willen het beste voor hun leerling. Dus is het belangrijk dat iedereen op de hoogte is van de kenmerken en vooral de talenten van de beelddenker.

 

Wanneer kinderen meer leren over beelddenken en de manier van leren die bij hen past, krijgen ze zoveel meer zelfvertrouwen. Hoe fijn is dat wanneer ouders en leerkrachten ook meer leren over beelddenken en hun kind/leerling nog verder kunnen begeleiden. Daarom is er een online omgeving voor ouders als je kind een training ‘Beelddenkers zijn fantastisch!’ volgt bij mij of één van de trainers. De leerkracht(en) van het kind krijgt een leerkrachtensessie als hun leerling de training ‘Beelddenkers zijn fantastisch!’ volgt.

In dit artikel vertel ik je meer over de samenwerking met school en over de leerkrachtensessie. In het volgende artikel (volgende maand) kun je meer lezen over de samenwerking met ouders en de online ouder-omgeving.

Beelddenkers in de klas

Klik om te vergroten

Wist je dat er 15 tot 18 leerlingen in een klas zitten die een voorkeur hebben om te leren met beelden!! Lees meer hierover in het artikel ‘Hoeveel beelddenkers heb jij in de klas?’.

Het onderwijs is vooral ingericht voor de taaldenkers. Het leren lezen, rekenen en het leren spellen, wordt op een manier aangeleerd die voor taaldenkers makkelijk te begrijpen is, maar niet voor beelddenkers! Deze manier noem je Bottum-up. De manier die voor beelddenkers werkt noem je TOPdown.

Het onderwijs heeft voor beelddenkers echt een rigoureuze verandering nodig, maar door meer kennis over beelddenken en een paar aanpassingen te maken, kun je echt al een grote verandering maken voor deze kinderen. Tijdens de leerkrachtensessie leer ik de leerkracht(en) van het kind meer over beelddenken, welke kenmerken zij kunnen herkennen in de klas en hoe ze hun leerling, die de training heeft gevolgd, kunnen helpen met minimale inspanning.

Wanneer jij als leerkracht kennis hebt over beelddenken, kun je al zoveel meer betekenen voor de beelddenker(s) bij jou in de klas. Maar als je wilt kun je ook klassikaal wat aanpassingen doen. Als je ervanuit gaat dat dus 30% beelddenker is en nog eens 30% een voorkeur heeft voor het leren in beelden (zie plaatje hierboven), dan denk ik niet dat je de 40% die taaldenker zijn, tekort doet door meer beeldend les te geven. Daarentegen denk ik dat je wel de 60% tekort doet als je te talig les geeft. Je kunt dus klassikaal een aantal (makkelijke) dingen veranderen, maar dat is niet mijn doel van de leerkrachtensessie.

De leerkrachtensessie

Mijn doel is niet om jou als leerkracht te overladen met goedbedoelde adviezen om van alles te veranderen in je aanpak in het algemeen. Ik heb zelf voor de klas gestaan, dus ik weet wat er wel en vooral niet haalbaar is voor de klas. Ik leer de leerling (en ouders) vooral hoe hij of zij zelf de dingen anders kan aanpakken. Voor de leerling is het vooral fijn dat jij als leerkracht weet dát en hoe hij anders leert en hem helpt herinneren aan de lessen van de training ‘Beelddenkers zijn fantastisch!’. Mijn instructie kan heel goed naast de instructie van de klas, is mijn ervaring.

Ik mail meestal nadat ik de 3de sessie heb gehad met de leerling, dan ken ik de leerling al wat beter en kunnen we ook inhoudelijk over het kind dingen bespreken indien nodig. Ik stuur een uitnodigingsmail met een korte uitleg van de leerkrachtensessie en je kunt dan meestal zelf in de digitale agenda kijken om een afspraak in te plannen. Net zo makkelijk. Daarna stuur ik de bevestiging met een link naar ZOOM, een programma waarmee we kunnen video-bellen. Op dit moment tijdens de Corona-maatregelen, is alles online, ook de sessies met de kinderen. Voor ZOOM hoe je niets te installeren, klik op de link in de mail en nog eens op oké en we zijn online! Verder stuur ik met de bevestigingsmail ook een document mee met de samenvatting. Die hoef je niet van te voren te lezen, maar makkelijk om je eigen aantekeningen bij te maken tijdens de leerkrachtensessie.

Wat doe ik tijdens de leerkrachtensessie?

Tijdens de sessie begin ik met de algemene info. Wat is beelddenken? Welke kenmerken kun je in de klas herkennen bij deze leerling? Daarna zal ik kort informatie geven over de lessen die jouw leerling in de training heeft gevolgd. Je krijgt tips om deze leerling te kunnen helpen in de klas (met minimale inspanning).

Ook bespreken we het kind tussendoor, zijn er herkenbare dingen van het kind en eventueel stemmen we af welke sessies het kind nodig heeft (bij de bovenbouwlessen, indien dit is afgesproken met ouders). Ouders krijgen een korte terugkoppeling van de leerkrachtensessie. Dingen die opvielen bij mij of leerkrachten en we bespreken de eventuele aanpassingen van de sessies indien jij andere sessies hebt voorgesteld.

Verslag

Ik stuur na elke sessie met de leerling een kort verslag naar ouders. Dingen die me opvielen, waar het kind moeite mee had en wat juist goed ging. Inhoudelijk is niet nodig, want daarvoor kunnen ouders terecht in de online ouder-omgeving. Daarover meer in het volgende artikel volgende maand.

Ik adviseer ouders om het verslag door te sturen naar school, maar de keuze is aan ouders. Ik stuur niet rechtstreeks een verslag door naar school.

Voor wie?

Deze sessie is bedoeld voor de directe leerkrachten van de leerling zelf en ook de Intern Begeleider is welkom om aan te schuiven. Denk je na de leerkrachtensessie dat al je collega’s hier meer over zouden moeten weten en leren. Dan kun je altijd contact met mij opnemen voor een studiemiddag voor het hele team. Ik zal dan naast de algemene kennis, die veel uitgebreider zal zijn, ook meer ingaan op wat je klassikaal zou kunnen aanbieden. Het zal een interactieve middag worden, vol met tips en oefeningen die je direct de volgende dag kunt inzetten.

Wat zeggen leerkrachten over de samenwerking?

Milou, leerkracht groep 5 vertelt dit over de leerkrachtensessie:

In mijn groep 5 zit een beelddenker. Ik had er nog weinig ervaring mee en wist niet goed hoe ik die leerling moest helpen.  Via een collega hoorde ik over Tureluurs Educatie. Op de site stond een duidelijk verhaal en dit sprak ouders en de school aan. Na een intakegesprek met ouders, is er een training op school geweest. Marije heeft hier heel prettig uitgelegd wat zij met beelddenkers doet en hoe wij hier in de klas mee aan de slag kunnen gaan. De leerling ging er iedere maandag met veel plezier naar toe. Na elke begeleiding kregen ouders en ik een uitgebreid verslag met zeer bruikbare tips! De leerling heeft veel sprongen gemaakt en kan het geleerde goed zelf toepassen in bepaalde situaties. Het was een fijne samenwerking.

Marie Claire Goossen, Intern Begeleider, zegt dit over onze samenwerking:

Marije komt uit het onderwijs, zij is jarenlang leerkracht geweest, wat ik een pre vind. Ze heeft namelijk weinig woorden om te weten waar behoefte aan is, welke interventies er nodig zijn. Marije snapt dat het soms een zoektocht is naar welke hulp er geboden moet worden om het gewenste resultaat bij het kind te zien, hierin is zij creatief en geduldig, niet bang om tussentijds aanpassingen te doen als dat nodig  mocht zijn. Zij denkt mee met de intern begeleider in belang van het kind en of de leerkracht/ school. Een mooi talent!

Marije heeft veel kennis over beelddenken, werkgeheugen, executieve functies of mindset/talenten.
Ik hecht veel waarde aan goede en transparante  samenwerking en ik merk dat Marije daar heel sterk in is. Marije geeft informatie over het behandeltraject, aan de ouders en of de leerkracht/ intern begeleider dmv een verslag, deelt linkjes waar meer informatie te halen is, is actief op facebook, kortom zeer betrokken wat ik heel belangrijk vind.
Marije is gedreven in wat zij doet. Ik kan Marije als hulpverlener zeker aanbevelen!

Volgende maand ga ik in op de samenwerking met ouders en vertel ik meer over de online ouder-omgeving.

Heb je nog vragen over de samenwerking met school? Waar zou jij als leerkracht behoefte aan hebben tijdens de leerkrachtensessie?
Laat het me weten in een reactie hieronder.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *