april 2021 (update oktober 2022)
Samenwerking met ouders én school vind ik erg belangrijk. Ouders willen het beste voor hun kind en leerkrachten willen het beste voor hun leerling. Dus is het belangrijk dat iedereen op de hoogte is van de kenmerken en vooral de talenten van de beelddenker. Daarom heb ik een leerkrachtensessie voor de leerkrachten van leerlingen die ik begeleid.
Wanneer kinderen meer leren over beelddenken en de manier van leren die bij hen past, krijgen ze zoveel meer zelfvertrouwen. Hoe fijn is dat ouders en leerkrachten ook meer leren over beelddenken en hun kind/leerling nog verder kunnen begeleiden. Daarom is er een online omgeving voor ouders als je kind een training ‘Beelddenkers zijn fantastisch!’ volgt bij mij of één van de trainers. De leerkracht(en) van het kind krijgt een leerkrachtensessie als hun leerling de training ‘Beelddenkers zijn fantastisch!’ volgt.
In dit artikel vertel ik je meer over de samenwerking met school en over de leerkrachtensessie. In het volgende artikel kun je meer lezen over de samenwerking met ouders en de online ouder-omgeving.
Beelddenkers in de klas
Bron: https://www.numentum.be
Wist je dat er 15 tot 18 leerlingen in een klas met een gemiddeld aantal leerlingen zitten die een voorkeur hebben om te leren met beelden??!! Lees meer hierover in het artikel ‘Hoeveel beelddenkers heb jij in de klas?’.
Maar toch is het onderwijs vooral ingericht voor de taaldenkers. Het leren lezen, rekenen en het leren spellen, wordt op een manier aangeleerd die voor taaldenkers makkelijk te begrijpen is, maar niet voor beelddenkers! Deze manier noem je bottom-up. De manier die voor beelddenkers werkt noem je TOPdown.
Het onderwijs heeft voor beelddenkers echt een rigoureuze verandering nodig, maar door meer kennis over beelddenken en een paar aanpassingen te maken, kun je echt al een grote verandering maken voor deze leerlingen. Tijdens de leerkrachtensessie leer ik de leerkracht(en) van het kind meer over beelddenken, welke kenmerken zij kunnen herkennen in de klas en hoe ze hun leerling, die de training heeft gevolgd, kunnen helpen met minimale inspanning.
Wanneer jij als leerkracht kennis hebt over beelddenken, kun je al zoveel meer betekenen voor de beelddenker(s) bij jou in de klas. Maar als je wilt kun je ook klassikaal wat aanpassingen doen. Als je ervanuit gaat dat dus 30% beelddenker is en nog eens 30% een voorkeur heeft voor het leren in beelden (zie plaatje hierboven), dan doe je die 60% tekort doordat je te talig les geeft. Daarentegen doe je die 40% taaldenkers niet tekort door meer beeldend les te geven. Voor hen maakt het niet zoveel uit namelijk. Het vertellen en opschrijven (in beeld of taal) blijf je toch wel doen en op welke manier dat is, maakt voor de taaldenker niet uit. Je kunt dus klassikaal een aantal (makkelijke) dingen veranderen, maar dat is niet mijn doel van de leerkrachtensessie.
De leerkrachtensessie
Mijn doel is om jou te leren wat beelddenken is en te laten zien welke schema’s en stappenplannen ik met de leerling heb doorgenomen. Het is niet de bedoeling om jou als leerkracht te overladen met goedbedoelde adviezen om van alles te veranderen in je aanpak in het algemeen. Ik heb zelf voor de klas gestaan, dus ik weet wat er wel en vooral niet haalbaar is voor de klas. Ik leer de leerling (en ouders) vooral hoe hij of zij zelf de dingen anders kan aanpakken. Voor de leerling is het vooral fijn dat jij als leerkracht weet dát en hoe hij anders leert en hem helpt herinneren aan de lessen van de training ‘Beelddenkers zijn fantastisch!‘. Mijn instructie kan heel goed naast de instructie van de klas, is mijn ervaring.
De leerkrachtensessie is een online les met een aantal video’s en een document met dezelfde informatie op papier. Je kunt deze dus op een eigen gekozen tijdstip (evt in delen) doornemen wanneer jou dat uitkomt.
Wat doe ik tijdens de leerkrachtensessie?
De sessie is bedoeld voor de directe leerkrachten van de leerling zelf. Tijdens de sessie begin ik met de algemene info. Wat is beelddenken? Welke kenmerken kun je in de klas herkennen bij deze leerling? Daarna zal ik kort informatie geven over de lessen die jouw leerling in de training heeft gevolgd. Je krijgt tips om deze leerling te kunnen helpen in de klas (met minimale inspanning).
Verslag
Ik stuur na elke sessie met de leerling een kort verslag naar ouders. Dingen die me opvielen, waar het kind moeite mee had en wat juist goed ging. Inhoudelijk is niet nodig, want daarvoor kunnen ouders terecht in de online ouder-omgeving. Daarover meer in het volgende artikel.
Ik adviseer ouders om het verslag door te sturen naar school, maar de keuze is aan ouders. Ik stuur niet rechtstreeks een verslag door naar school.
Meer leren over beelddenken?
Wil je na de leerkrachtensessie nog meer weten over beelddenken. Hoe je de beelddenkers in je klas kunt signaleren? Hoe je ze kunt begeleiden, zonder dat je je hele lesplan moet omgooien of heel veel extra tijd kwijt bent? Dan kun je eens kijken naar de training ‘Beelddenkers in de klas’. Ik zal dan naast de algemene kennis, dieper ingaan op de instructie per onderdeel en ook meer ingaan op wat je klassikaal zou kunnen aanbieden. Het zal een interactieve ochtend/middag worden, vol met tips en oefeningen die je direct de volgende dag kunt inzetten.
Wat zeggen leerkrachten over de samenwerking?
Milou, leerkracht groep 5 vertelt dit over de leerkrachtensessie (deze was live 1-op-1):
In mijn groep 5 zit een beelddenker. Ik had er nog weinig ervaring mee en wist niet goed hoe ik die leerling moest helpen. Via een collega hoorde ik over Tureluurs Educatie. Op de site stond een duidelijk verhaal en dit sprak ouders en de school aan. Na een intakegesprek met ouders, is er een training op school geweest. Marije heeft hier heel prettig uitgelegd wat zij met beelddenkers doet en hoe wij hier in de klas mee aan de slag kunnen gaan. De leerling ging er iedere maandag met veel plezier naar toe. Na elke begeleiding kregen ouders en ik een uitgebreid verslag met zeer bruikbare tips! De leerling heeft veel sprongen gemaakt en kan het geleerde goed zelf toepassen in bepaalde situaties. Het was een fijne samenwerking.
Marie Claire Goossen, Intern Begeleider, zegt dit over onze samenwerking:
Marije komt uit het onderwijs, zij is jarenlang leerkracht geweest, wat ik een pre vind. Ze heeft namelijk weinig woorden om te weten waar behoefte aan is, welke interventies er nodig zijn. Marije snapt dat het soms een zoektocht is naar welke hulp er geboden moet worden om het gewenste resultaat bij het kind te zien, hierin is zij creatief en geduldig, niet bang om tussentijds aanpassingen te doen als dat nodig mocht zijn. Zij denkt mee met de intern begeleider in belang van het kind en of de leerkracht/ school. Een mooi talent!
Marije heeft veel kennis over beelddenken, werkgeheugen, executieve functies of mindset/talenten.
Ik hecht veel waarde aan goede en transparante samenwerking en ik merk dat Marije daar heel sterk in is. Marije geeft informatie over het behandeltraject, aan de ouders en of de leerkracht/ intern begeleider dmv een verslag, deelt linkjes waar meer informatie te halen is, is actief op facebook, kortom zeer betrokken wat ik heel belangrijk vind.
Marije is gedreven in wat zij doet. Ik kan Marije als hulpverlener zeker aanbevelen!
Wil je meer reviews lezen? Dan kun je hier klikken.
In het volgende artikel ga ik in op de samenwerking met ouders en vertel ik meer over de online ouder-omgeving.
Heb je nog vragen over de samenwerking met school? Waar zou jij als leerkracht behoefte aan hebben tijdens de leerkrachtensessie?
Laat het me weten in een reactie hieronder.