Bewegend leren is één van de belangrijkste speerpunten
om beelddenkers beter te laten leren.

 

Download de beweegbingo of maak direct een kennismakingsafspraak

Samenwerking met ouders

Mei 2021 (update december 2022)

Samenwerking met ouders én school vind ik erg belangrijk. Ouders willen het beste voor hun kind en leerkrachten willen het beste voor hun leerling. Dus is het belangrijk dat iedereen op de hoogte is van de kenmerken en vooral de talenten van de beelddenker.

plaatje om de samenwerking te laten zien

Wanneer kinderen meer leren over beelddenken en de manier van leren die bij hen past, krijgen ze zoveel meer zelfvertrouwen. Hoe fijn is dat wanneer ouders en leerkrachten ook meer leren over beelddenken en hun kind/leerling nog verder kunnen begeleiden. Daarom is er een online omgeving voor ouders als je kind een training ‘Beelddenkers zijn fantastisch!’ volgt bij mij of één van de trainers. De leerkracht(en) van het kind krijgt een online leerkrachtensessie bij de training ‘Beelddenkers zijn fantastisch!’.

1-op-1

Tijdens de begeleiding werk ik het liefst met de kinderen alleen, 1-op-1. Dit heeft een aantal redenen.

Als ouder wil je soms goedbedoeld je kind helpen, maar vaak wil ik weten hoe het kind iets aanpakt. Vraagt je kind om hulp, moet hij heel erg nadenken omdat hij het niet snapt, is hij afwachtend of juist te snel? Signalen waar ik in de training op let en waar ik mee aan de slag kan. En dat is lastig te zien als je als ouder (te) snel ingrijpt om te helpen.

Ik merk ook dat kinderen soms niet vrij praten als ouders in de buurt zijn, misschien zegt mama wel dat haar kind juist moeite heeft met spelling als het kind zeg dat het goed gaat. En ook dat is goedbedoeld, je wilt wel dat je kind geholpen wordt met datgene wat moeite kost, want daarvoor volgt je kind de training. Maar het geeft niet als het niet helemaal klopt wat het kind zegt. Ik weet vaak al door de mails met ouders en het kennismakingsgesprek wat lastig is voor het kind en wat goed gaat. Ik zie ook vaak vanzelf of het klopt of niet, maar ik zal het kind daar niet op aanspreken. Én ik weet wat beelddenkers lastig vinden.

Daarnaast is het ook fijner om 1-op-1 te werken met het kind, omdat sommige kinderen gaan uitproberen wie van de twee, papa/mama of de begeleider, gaat zeggen dat iets niet mag wat ze doen. Beelddenkers zijn vaak wiebelig, dus als ik merk dat het kind van zijn stoel af springt, is dat voor mij een teken dat ik moet gaan bewegen. Iets wat ik trouwens sowieso al vaak doen tijdens de sessie. Als ouder voelt het dat je kind niet oplet en wil je dat hij stil gaat zitten. Daardoor kan er een gespannen sfeer komen.

Dus… je kind volgt de training (online) en jij kunt de was ophangen of boodschappen doen in Wijk bij Duurstede.

Thuis oefenen

Omdat ouders dus niet bij de begeleiding zitten moet ik de instructie doorgeven op een andere manier. Ik merkte dat mijn verslagen steeds langer werden en dat ik steeds hetzelfde aan het schrijven was. En vaak kreeg ik toch nog veel vragen van ouders. Daaruit is de online ouder-omgeving ontstaan.

Want om zoveel mogelijk uit de training te halen is het belangrijk om thuis te gaan oefenen met je kind. Ongeveer 15 minuten per keer, zo’n 5x per week. Goed te doen toch? En ik zorg ook altijd dat er leuke oefeningen gedaan kunnen worden, zoals bewegen, spelletjes en leuke werkbladen. Hiervoor heb ik een huiswerkoverzicht gemaakt met oefeningen om thuis mee aan de slag te kunnen. Oefeningen op papier, online en offline spelletjes, maar ook beweegoefeningen. Ook kun je veel leuke (gratis) werkbladen/spelletjes vinden in de webshop.

Wat kun je vinden in de online ouder-omgeving?

Ouders spelen een belangrijke rol in de training, daarom is de samenwerking met ouders ook zo belangrijk en heb ik een online ouder-omgeving gemaakt.

In deze ouder-omgeving zijn 7 lessen waarin je als ouders kunt leren over beelddenken in het algemeen, er zijn daarna van alle sessies lessen met een instructie, zowel een instructievideo, de uitleg in tekst, tips en linkjes naar handige artikelen.

screenshot online ouder-omgeving

Een impressie van de online omgeving

Daarnaast is er een online omgeving voor kids. Zij kunnen apart inloggen voor deze lessen. Ze leren nog meer over beelddenken, ze krijgen tips en er is een les over waarom het oefenen zo belangrijk is. Daar vinden ze ook een overzicht met een huiswerkoverzicht. Hierop staat een overzicht met linkjes en opdrachten om mee te kunnen oefenen. Dit is niet verplicht om te gebruiken, maar kan als leidraad gebruikt worden.

Wat zeggen ouders over de training?

In maar 8 sessies krijgen beelddenkers meer zelfvertrouwen en laten ze betere resultaten zien op school. Doordat het maar 8 sessies zijn, is het overzichtelijk voor kinderen, financieel duidelijk voor ouders én geen maandenlange middagen vastzitten aan bijles, waardoor kinderen het idee krijgen dat ze het nooit kunnen. Daarnaast heet de training niet voor niets ‘Beelddenkers zijn fantastisch!’, want de talenten van de beelddenker komen ook zeker aan bod in de training.

Dit is wat Regina vertelt over de training met haar zoon:

Tijdens de 1e lockdown kwam ik er achter dat mijn zoon (toen groep 7) heel veel dingen niet begreep, zoals bijvoorbeeld breuken, maar ook taalonderdelen. Via een andere moeder werd ik geattendeerd op beelddenken. Fynn heeft een test gedaan en daar kwam inderdaad uit dat hij een beelddenker is. We zijn toen bij Marije terecht gekomen. Via zoom kreeg Fynn elke week een uur uitleg over alle onderdelen die ze op school krijgen. Wij kregen na elke les een leuk verslag. Wij moesten zelf elke dag een kwartier huiswerk maken met Fynn, om er zo voor te zorgen dat de stof hem eigen werd. Na de zomervakantie zijn we nog doorgegaan met de lessen. De lessen die Marije geeft zijn ontzettend leuk en Fynn kreeg weer plezier in leren.  Dit alles heeft erin geresulteerd dat Fynn 2 punten omhoog is gegaan met zijn school advies. Marije zorgt ervoor dat je kind niet alleen de stof beter begrijpt maar ook je kind meer zelfvertrouwen krijgt. Ze neemt je kind heel serieus en staat open voor op-en aanmerkingen, waar ze ook meteen mee aan de slag gaat. Ze luistert heel goed naar je kind en brengt alles op een luchtige, maar serieuze manier.
Ik zou iedereen, die een kind heeft waar niet uitkomt wat er in zit,  een Marije gunnen! Want Beelddenkers zijn fantastisch!!

Heel erg bedankt Marije!

En Kim zegt:

Met de hulp van Marije heeft onze dochter, beelddenker in groep 5, enorme stappen gemaakt. Ineens viel het kwartje: keersommen maken ging veel sneller, en deelsommen waren ineens “appeltje eitje mam”.
‘Simpelweg’ door haar hoofd op te ruimen, muren in haar hoofd te laten ‘beschrijven’ en de combinatie van bewegen en leren eigen te maken kan zij het beelddenken in haar kracht gebruiken (en woorden eenvoudig achterstevoren spellen ;)).
Van een 4,5 in een half jaar tijd naar een 7 en een 8 voor spelling en rekenen, top!
Marije laat inzien hoe anders haar hersenen werken, en wat de valkuilen van de traditionele uitleg in de klas zijn, bij bv begrijpend lezen. Ook wij kunnen haar nu beter begeleiden.
Komend jaar in groep 6 gaan wij samen weer kijken hoe we haar kunnen helpen lesstof op de voor haar werkende wijze tot zich te nemen.

Verslag voor nog betere samenwerking met ouders

Ik stuur na elke sessie met het kind een kort verslag naar ouders. Dingen die me opvielen, waar het kind moeite mee had en wat juist goed ging. Inhoudelijk is niet nodig, want daarvoor kunnen ouders dus terecht in de online ouder-omgeving.

Ik adviseer ouders om het verslag door te sturen naar school, maar de keuze is aan ouders. Ik stuur niet rechtstreeks een verslag door naar school.

Lees hier over de ‘samenwerking met school’


Heb je nog vragen over de training of over de samenwerking met ouders? Waar zou jij als ouder behoefte aan hebben tijdens de training van je kind?
Laat het me weten in een reactie hieronder.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *