(Over de training ‘Beelddenkers zijn fantastisch!’ als leerkracht van een leerling – mei 2025)
Ik merkte dat mijn leerling de instructie kon volgen, maar vervolgens niet tot werken kwam. Het is een jongen die rustig is, maar zeker wel weet waar hij het over heeft. Doet goed mee tijdens instructies weet dan de juiste antwoorden, maar liep vast op het moment dat hij zelfstandig aan de slag moest. Voor mijn gevoel zat hier meer achter en lag dit niet aan zijn intelligentie.
Een paar maanden nadat hij is gestart met de training zijn de resultaten sowieso echt heel mooi. Hij laat een enorme groei zien. Ook zien we weer meer zelfvertrouwen, taakgerichtheid en komt hij toe aan zijn extra taken die hij ook zo graag wilde maken. Hij krijgt zijn werk beter geordend en ook steeds meer af. Hij stelt meer vragen om duidelijkheid te scheppen voor zichzelf en trekt zich minder aan van anderen.
De mogelijkheid om vragen te stellen, de betrokkenheid en de leerkrachtsessies die je beschikbaar stelt hebben mij als leerkracht geholpen. (niet overal gebruik van gemaakt, maar de mogelijk heb je zeker gecreëerd.)
Ik zou je aanbevelen aan leerkrachten die een leerling in de klas hebben en weten dat er meer inzit dan een kind laat zien. Waar je geen vinger op kan leggen, waarom de leerling niet het resultaat laat zien wat je verwacht.
Maar ook ouders die merken dat hun kind niet groeit en maar weten dat ze het wel kunnen. Ouders die zien dat hun kind behoefte heeft aan visualisatie van woorden, zoals bij het leren van een andere taal.
Bedankt voor je hulp aan ‘onze’ leerling. Ik zie eindelijk de jongen die zichzelf weer heeft gevonden!