(Over de training ‘Beelddenkers in de klas’ – april 2025)
Ik wist niet goed wat beelddenkers waren en hoe je die op een andere manier iets kan leren. In deze cursus heb ik veel ideeën gekregen en tips. Deze cursus zou ik aanbevelen aan docenten van het basisonderwijs. Interessante cursus met veel tips.
Hoe werkt een beelddenker? Het bewust worden dat een beelddenker werkt vanuit interesse en het nut van iets wil weten. We hebben heel veel informatie gekregen waarmee we aan de slag kunnen. Ondersteunende leerkrachten binnen onze school zouden hier veel van leren. Fijne leerzame dag.
(Over de training ‘Beelddenkers in de klas’ – maart 2025)
Welke hulpvraag had ik?
We hadden veel leesproblemen in de klas (b/d, ui/ei omdraaiingen), maar ook velen met automatiseringsproblemen, dit kwam niet op gang. Hoe pak ik dit klassikaal aan en vooral structureel?
Wat heeft de training mij opgeleverd?
Leuke tussendooractiviteiten (kruisen en in beweging zijn). Veel leuke ideeën.
Aan wie zou ik de training aanbevelen?
Aan iedereen die met leerlingen werkt en nog geen idee heeft dat beelddenkers anders leren. Heel onderwijsland is er niet op ingericht, gemiste kans.
(Over het online trainers-programma ‘Beelddenkers zijn fantastisch!’ – januari 2025)
De training van Marije is duidelijk en heel interessant. In mijn werk als leerkracht kom ik leerlingen tegen, die het lastig hebben op school. Deze training kwam ’toevallig’ op mijn pad en is echt waar ik naar op zoek ben. Kids 1 op 1 kunnen begeleiden en vooral vooruit helpen in hun leerprocessen.
Ben nog niet heel lang bezig en doe het in mijn eigen tempo en op tempo van de leerling. Maar ben nu al enthousiast.
(Over de training ‘Beelddenkers zijn fantastisch!’ na 5 sessies – december 2024)
Ik wil je nog wel even bedanken voor de leuke sessies. Jazzlyn heeft er enorm veel plezier in!! Ze kijkt er elke keer weer naar uit om aan de slag te gaan.
(Over de Training ‘Beelddenkers zijn fantastisch!’ – januari 2024)
Onze dochter liep op school in groep 5 vast op het automatiseren, spelling en begrijpend lezen. Hierdoor had ze weinig zelfvertrouwen en liet ze kenmerken van faalangst zien op school. Haar kwaliteiten zijn dat ze dingen goed kan onthouden. Ze is visueel sterk. Zo onthoudt ze bijvoorbeeld welke kleding iemand draagt, gebeurtenissen of de plekken waar we ooit geweest zijn. Tijdens een gesprek met de leerkracht viel de term, beelddenken. Zo zijn we bij Marije terecht gekomen en heeft onze dochter het traject “Beelddenkers zijn fantastisch” gevolgd. De intake heeft bij Marije plaats gevonden en de andere sessies online. Dit vanwege de grote afstand. De online sessies samen met Marije verliepen erg prettig. Marije voelt goed aan wat ze nodig heeft en stemt hier goed op af. Een sessie start altijd met een gezellig praatje en daarna wordt er middels allerlei werkvormen geoefend. Bewegen tussendoor met een leuke activiteit vindt Marije ook belangrijk. Onze dochter vond de sessies erg leuk!
Thuis hebben we de huiswerkopdrachten gedaan. Elke dag 10 tot 15 minuten oefenen met leuke activiteiten.
Onze dochter heeft meer zelfvertrouwen gekregen doordat ze nu weet hoe zij het beste leert. Marije heeft haar allerlei strategieën aangeleerd die voor haar helpend zijn. Ze is op alle gebieden vooruitgegaan! We zijn Marije enorm dankbaar en weten haar in de toekomst zeker weer te vinden als onze dochter naar de bovenbouw gaat.
Ik zou Marije en de beelddenktraining zeker aanbevelen bij andere ouders en kinderen!
(Over de Training ‘Beelddenkers zijn fantastisch!’ – januari 2024)
Al een aantal jaar merkte we dat het leren niet zo makkelijk ging bij onze dochter. Tegelijkertijd merkte we ook dat ze wel intelligent was maar op de 1 of andere manier liet ze dat op school niet zien. We konden er de vinger niet op leggen. Met name met rekenen hebben we uren gespendeerd om sommen uit te leggen. Maar niets leek het inzicht te geven. Een tijd geleden werden we door iemand op beelddenkers geattendeerd. We zijn ons erin gaan verdiepen en zagen best wel wat overeenkomsten. Uiteindelijk hebben we er begin dit schooljaar voor gekozen om de hulp van Marije in te roepen. Middels online lessen werd de lesstof met onze dochter doorgenomen. En daarna mocht ze thuis gaan oefenen samen met ons. Onze dochter vindt de lessen superleuk en leerzaam. Ze is echt blij dat ze de lessen heeft gevolgd. Je zag haar groeien en de kwartjes zag je vallen.
Rekenen gaat ineens een stuk beter en sneller, klokkijken gaat goed, lezen gaat een stuk beter. Ze is echt gegroeid en ze is er zelf heel blij mee.
We zouden Marije aan iedere ouder en kind willen aanbevelen die beelddenker is. De online lessen zijn heel erg fijn. Vanuit je eigen vertrouwde omgeving kun je inloggen en de lessen volgen. Ook de online leeromgeving en alle tips en huiswerkopdrachten zijn makkelijk te vinden en toe te passen. Wat ook fijn is, is de ouderomgeving waarin je zelf alle lesstof na kunt kijken. Het is goed geregeld!
(Over de challenge week ‘Waarom jij écht meer zou moeten weten over beelddenken!’ – mei 2023)
Tijdens de challenge sprak jij me erg aan, hoe je de stof overbracht, mij elke dag aan het werk zette om meteen aan de slag te gaan en zelf te ervaren hoe het werkt en jouw enthousiasme ☺️. Zoals ik je al vertelde tijdens de live meetings, heb ik nog geen eigen bedrijf, maar ben ik bieb- en leesmoeder op de basisschool en ben ik bezig met de opleiding dyslexie coach. Daar mis ik de verdieping in beelddenken en vooral: hoe ik beelddenkers kan helpen. Dus de kant en klare lessen om met kinderen aan de slag te kunnen gaan, trokken mij over de streep 😊.
(Marije: Else-Suzanne is nu ingestapt in het online trainers-programma ‘Beelddenkers zijn fantastisch!’)
(Over een training op maat – maart 2023)
Voor mijn opleiding zocht ik een vorm van leren hoe te leren als je een beelddenker ben. Extra hulpvraag was hoe redekundig-en taalkundig ontleden met plaatjes/kleur. Na zoeken op internet kwam ik steeds op Tureluurs terecht en heb ik gebeld. Omdat Marije vooral met kinderen bezig is wilde ik weten of ze ook voor volwassenen wat kon betekenen.
Marije heeft me de basisprincipes van beelddenkende mensen omschreven. En we zijn hard aan de slag gegaan met hoe taal om te zetten in kleur. Ook heeft ze me geholpen hoe ik een eventueel verslag voor de opleiding kan opbouwen. Het uitleggen van hoe een mindmap te maken.
Voor mij was het voor een eye-opener dat hoe ik denk prima is, maar dat ik niet naar de losse plaatjes moet kijken, maar naar het geheel en deze het liefst laten omzetten in 1 a4. Vaak zie ik het geheel wel maar mis ik wat onderdelen en geeft dit vaak de verwarring in mijn hoofd.
Niet alleen ben je duidelijk en goed in je vak. Je geeft ook de rust en vertrouwen en de tijd om de beelden in woorden om te zetten. Dit mis ik vaak in mijn dagelijkse communicatie. Dat een beelddenker 32 beelden heeft waarvan een hoofddenker 2,5 woord heeft in 1 seconde verklaart waarom ik af en toe rakel of stotter omdat ik niet uit mijn woorden kom.
Dus niet alleen voor de kinderen maar ook voor volwassenen die met kinderen werken die beelddenkers zijn ben je een aanwinst om hier aandacht aan te geven.
(Over de online training ‘Je brein als computer’ als trainers- maart 2023)
We gebruiken het al vaak individueel, maar nu voor het eerst klassikaal. Het is heel duidelijk en de afwisseling van filmpjes/spel/werkboek is fijn. Wij zijn heel positief en leerkrachten en kinderen ook. 👍🏻
(Over de training ‘Beelddenkers zijn fantastisch!’ – februari 2023)
Dank je wel voor al jouw hulp, F. heeft het heel fijn gevonden! Het heeft haar ook goed gedaan qua zelfvertrouwen om te merken dat het dus echt een andere manier van denken en werken is waar zij mee moet dealen. A.s. donderdag hebben we een gesprek met school, dan nemen we ook nog wat aandachtspunten mee die boven zijn gekomen (zoals die kaart die ze in mag zetten als haar hoofd te vol zit).
Veel plezier en succes met het begeleiden van andere kinderen, je doet mooi werk! En wie weet tot ziens in de bovenbouw 😉
(Over de training ‘Beelddenkers zijn fantastisch!’ – mei 2022)
Ik wilde je graag laten weten hoe het met Yasin gaat en wil je nogmaals bedanken voor je begeleiding en hulp.
Yasin ontwikkelt zich enorm en het gaat goed op school. Met taal en spelling gaat het steeds beter en ook met rekenen gaat het goed. Hij was de beste in de klas met de tafels en had als eerste zijn tafeldiploma gekregen! Hij heeft vertrouwen in zichzelf en benadrukt zelf elke keer: mam, dat heb ik opgeslagen in mijn hoofd. Dat kan ik heel goed! Het blauwe steentje wat hij bij de start van jouw traject heeft gekregen, bewaart hij nog steeds goed op zijn kamer. Ook op de Cito heeft hij op bijna alle onderdelen een niveau hoger gescoord dan voorheen. Rapporten en cito’s zijn niet alles, maar we hoorden vandaag dat hij avi E4 heeft gehaald en dat is voor hem twee niveaus omhoog. Een enorme prestatie.
Jouw begeleiding en methoden hebben zowel in het vertrouwen in zichzelf, maar ook in prestaties enorm geholpen. Nogmaals dank hiervoor!
(Over de training ‘Je brein als computer’ – april 2022)
Ik heb van mijn ervaring met Marije Turel veel geleerd.
Ik ben beter in spelling geworden, heb geleerd goed te kunnen oefenen voor een toets, kan veel beter tegen mijn verlies.
En dat in 8 uur tijd.
Ze geeft altijd leuk les en heeft door als je weer naar een ander onderdeel wil.
Kortom, het is geweldig.