Bewegend leren is één van de belangrijkste speerpunten
om beelddenkers beter te laten leren.

 

Download de Beweegbingo of maak direct een kennismakingsafspraak

Teveel prikkels om te kunnen slapen, tureluurs word je er van!

Mei 2022

Laatst hoorde ik het weer van een ouder. Haar kind kan moeilijk in slaap komen. Haar kind gaf aan dat ze zo’n vol hoofd heeft. Alle prikkels van de dag moeten worden verwerkt, om tureluurs van te worden!

Veel prikkels!

Beelddenkers krijgen over de dag veel prikkels te verwerken. Ze zien van alles, en gaan daarbij ook associëren (‘Hé, een groen stoplicht, een kikker is ook groen, ik zag een kikker 3 vakanties terug op de camping, toen was het zo lekker warm en kreeg ik zo’n lekker ijsje…’). Naast het zien en associëren, voelen beelddenkers ook heel veel. Letterlijk hun kleding op hun huid (de naad van hun sok, die strakke broek of kriebelende trui), maar ze voelen vaak ook hoe een ander zich voelt, maar hebben dat niet altijd door. Ze voelen zich dan ineens heel verdrietig, maar er is niets gebeurd, behalve dat hun juf die dag verdrietig is omdat haar hond ziek is, maar dit heeft ze niet vertelt aan de klas.

Onderprikkeling

Toch is het niet altijd overprikkeling, waardoor je kind een vol hoofd heeft. Het kan het ook zijn dat je kind onderprikkeld is.

Oorzaken van onderprikking kan o.a. zijn doordat ze niet op het juiste niveau of juiste de manier de lesstof aangeboden krijgen. Of ze krijgen veel herhaling van hetzelfde, maar ook dan snappen beelddenkers het vaak niet en dan raken ze hun interesse kwijt, gaan dan prikkels negeren of er komen juist andere prikkels binnen (geluiden of ze zien dingen om zich heen).

Beelddenkers zijn van nature ook niet zo goed in plannen, emoties te reguleren, onthouden en concentreren. Er wordt wel vaak verwacht van kinderen dat ze dit kunnen in de bovenbouw van het basisonderwijs, maar ook dat moet geleerd worden.

Het is dus belangrijk om de lesstof aan te sluiten bij de manier die past voor beelddenkers. En helaas is dat niet de manier die de meeste scholen aanbieden. Ook het aanleren van bepaalde executieve functies, zoals het plannen, onthouden en concentreren is iets wat bewust(er) moet worden aangeleerd, maar ook dit gebeurd vaak niet op school.

Met de training ‘Beelddenkers zijn fantastisch’  kan je kind in ongeveer 8 sessies zelf leren om de lesstof van de klas te vertalen naar beelden, zodat je kind het wél gaat snappen. Of door de online training ‘Je brein als computer’ te volgen, leert je kind beter te plannen, concentreren en/of te onthouden.

Prikkels verwerken

Als deze prikkels tijdens de dag niet goed verwerkt worden, doordat er geen tijd voor genomen wordt tussendoor om bijvoorbeeld te bewegen tussen de vakken door, dan zal dat zich gaan ophopen in het hoofd van het kind. En vaak komt dat dan op het moment dat je kind in de ruststand komt tot ‘ontploffing’.

Wat kun je zelf al doen om je kind beter te helpen slapen?

Tijdens de dag

Het is goed om tijdens de dag je kind al het hoofd te laten legen. Dat kan door te bewegen en dan hoef je je kind echt niet bij alle sportverenigingen aan te melden. Laat je kind een rondje in de tuin rennen voor het eten gaan, friemelen met een fidgettoy of touwtje tijdens het luisteren van instructie of laat je kind de tafel van 5 springen. Beweging op de dag zorgt naast het legen van het hoofd ook voor betere concentratie en een lichaam dat ‘s avonds moe is.

Bouw ook rustmomenten in op de dag, Ga samen een stukje wandelen, neem de dag vast door, lees samen je eigen boek (goed voorbeeld doet goed volgen) of laat je kind een filmpje kijken.

De dag doornemen voor het slapen gaan

Merk je dat je kind nog niet goed in slaap kan komen? Dan kun je de avond voor het slapen gaan 3 standaard vragen stellen:

  1. Wat was stom vandaag?
  2. Wat was leuk vandaag?
  3. Waar kijk je morgen naar uit? (Evt: en stel dat dat anders gaat…?)

Met de eerste vraag geef je aan dat ze even mogen spuien wat er stom was die dag, je hoeft alleen maar te luisteren. Soms ga je er wat verder op in (zeker als dat nodig is!) en de andere keer ga je sneller door naar de volgende vraag.

Sommige kinderen vinden het, zeker in het begin als ze in een wat lastige periode zitten, moeilijk om iets leuks te bedenken. Ga dan samen op zoek naar iets leuks. En dat hoeft helemaal niet groot te zijn. Misschien had je kind wel een nieuw potlood of scheen de zon, bleven ze iets langer buiten spelen, had hij een mooie tekening gemaakt, was het koekje in de pauze lekker… Je zult zien dat er steeds meer leuke dingen te noemen zijn. Je kind gaat er ook op letten tijdens de dag.

Soms vinden kinderen het ook fijn om te weten hoe de volgende dag eruit komt te zien. Een mooi moment is vaak om dit tijdens het avondeten te bespreken, anders duurt het voor het slapen gaan misschien te lang of komen er juist vragen. Voor het slapengaan kun je dan in iedergeval 1 moment bespreken waar je kind naar uitkijkt. Bedenk of je kind het nodig heeft om te bespreken hoe hij/zij kan reageren als het anders gaat. Er zijn beelddenkers die er slecht tegen kunnen als het anders gaat dan verwacht. Door hier vooraf mee bezig te zijn, leert je kind hiermee om te gaan. En het scheelt een hoop extra onnodige prikkels.

Opschrijven

Je kunt de antwoorden van de 3 vragen eventueel ook opschrijven, zodat je kunt terugkijken. Dit hoeft niet uitgebreid te zijn, een paar steekwoorden per vraag is voldoende. Dit werkblad ‘de dag van vandaag’ kan je daarbij helpen. Het werkblad is afkomstig uit de online training ‘Je brein als computer’. Een training om de executieve functies te trainen.

Wil je wat afwisseling in de vragen, dan is Slaapklets of het smoeltjesschrift ook erg leuk.

slaapklets  smoeltjesschrift

Nog een paar tips om makkelijker in slaap te komen

  • Een uur voor het slapen gaan geen beeldscherm of zorg dat er een blauwlichtfilter aanstaat.
  • Een boek lezen voor het slapen gaan
  • Een opgeruimde, gezellige, rustige slaapplek
  • Een vast ritueel voor het slapen gaan.
  • Een muziekje luisteren of een luisterboek

Wat doe jij als jouw kind niet in slaap kan komen? Laat het weten in de reactie hieronder om andere ouders te inspireren.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.