Bewegend leren is één van de belangrijkste speerpunten
om beelddenkers beter te laten leren.

 

Download de beweegbingo of maak direct een kennismakingsafspraak

Ontleden voor beelddenkers

juli 2020

Taalkundig ontleden en redekundig ontleden? Wat is dat? Woordbenoemen? Zinsontleding? Is dat hetzelfde? Met die zelfstandig naamwoorden en persoonsvorm? Of was het met het onderwerp en lidwoorden?

Nou, geen van deze 2 combinaties klopt, maar zo gaat het in het hoofd van de beelddenker. Ze hebben géén idee! En met de opdrachten in het taalboek lukt het nog wel, zeker in het begin, er staat dan vaak een duidelijk voorbeeld. Maar vraag niet of ze het willen uitleggen, want dat kunnen ze niet! En hoe meer onderdelen erbij komen, hoe lastiger het is. Ook lekker verwarrend, elke keer moet je een andere kleur gebruiken voor de persoonsvorm of onderwerp.

Overzicht

Beelddenkers hebben een overzicht nodig, met een kleurschema die steeds hetzelfde is. En iedere keer als ze gaan oefenen met het woordbenoemen of zinsontleden pakken ze het schema erbij en volgen ze deze. Op die manier gaat het schema een beeld vormen in het hoofd van de beelddenker. Zo ontstaat orde en rust in het hoofd en kunnen ze de opdrachten veel makkelijker maken én snappen ze wat ze aan het doen zijn!

Wat is het nut?

Dit is echt een belangrijk onderdeel voor de beelddenker. Als ze niet weten waarvoor ze iets moeten doen, dan is het niet belangrijk! En lukt het leren niet.

Bij zinsontleden leer je de zin in stukjes te verdelen. Taal wordt duidelijker door te weten hoe de zinnen zijn opgebouwd. Door te weten welke functie elk stukje in de zin heeft, kun je met de zinnen gaan spelen. Je kunt de volgorde veranderen, je kunt makkelijker mooiere zinnen maken én je kunt een andere taal leren. Dit is natuurlijk weer heel handig voor de talen op de middelbare school.

Ik heb zelf alle talen in mijn examenpakket gehad, maar ik heb de grammatica vooral op gevoel gedaan. Daar kwam ik achter toen ik als juf op de basisschool een cursus ‘Early Bird’ ging doen. Ik moest lessen in het Engels gaan geven, dus de rekenles of de gym. We kregen les in grammatica. Ik snapte er helemaal niets van, haalde ineens alles door elkaar. Ik had dat dus nooit opgepikt op school, ik deed het op gevoel kwam ik achter. Als ik toen, met die Engelse cursus al had geweten dat ik een beelddenker ben, dan had ik een schema gemaakt met kleurtjes. Dan was het een stuk minder frustrerend geweest vermoed ik én een stuk rustiger in mijn hoofd. Ik krijg direct weer dat onrustige gevoel nu ik dit zo typ.

Bewegen

Als een beelddenker iets moet leren, dan is het belangrijk om een schema of stappenplan te hebben zodat hij het goed in één keer als totaalplaatje kan opslaan in z’n hoofd, maar daarnaast moet een beelddenker ook alle bijgedachten kunnen loslaten en regelmatig z’n hoofd leeg kunnen maken. Dit doe je door te bewegen. En daarnaast leer je ook makkelijker door te bewegen tijdens het leren. (Lees daarover meer in mijn artikel ‘Bewegend leren’)
Voor het woordbenoemen heb ik een leuk beweegspel gemaakt. Misschien herken je de vormen vanuit het Montessori onderwijs? Ik heb deze met een kleine aanpassing van de kleuren gebruikt voor het beweegspel.

Download Woordsoorten-beweeg-spel

Oefensites

Wanneer kinderen bij mij een training volgen, dan staan de schema’s in een werkboek met een aantal opdrachten erbij. Ouders krijgen toegang tot een online omgeving. In deze omgeving kun je als ouder alle instructies vinden van alle lessen. Ook staan er tips in en linkjes naar oefensites.

Voor zinsontleden adviseer ik de site van juf Melis en voor woordbenoemen kun je bijvoorbeeld naar Leestrainer.
Wil je oefenbladen maken, dan heeft juf Milou een handige site om deze te maken.


Wil je meer weten over de training ‘Beelddenkers zijn fantastisch!’? Dan kun je altijd contact opnemen. Ik vertel je er graag meer over en ik hoor graag je verhaal, zodat ik kan beoordelen of ik de juiste persoon ben om je kind te helpen.


Ik lees graag in een reactie hieronder hoe je kind het ‘woordsoorten-beweeg-spel’ vond!

2 reacties op “Ontleden voor beelddenkers

  1. Laura schreef:

    Hoi,

    Ik ben heel erg geïnteresseerd in kinderen die beelddenken. En ik vroeg me af of jij al een bestaand schema hebt voor het redekundig ontleden? Of maak je zo’n schema juist met het kind samen?

    Groetjes,
    Laura

  2. Marije Turel schreef:

    Hoi Laura,

    Ik heb een schema gemaakt voor het ontleden, deze staat in het werkboek. Als ik merk dat er aanpassing nodig is, omdat het kind dit aangeeft bijvoorbeeld, dan is daar zeker ruimte voor en passen we het aan. Maar in principe werk ik met vaste schema’s.
    Fijn dat je geïnteresseerd bent. Ik merk dat er nog veel onbekend is over beelddenken.
    Succes.

    groetjes Marije

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *