Gratis ebook ‘Beweegbingo voor beelddenkers’.

Oefen het automatiseren! En ontvang elke maand de nieuwsbrief met informatie en tips over beelddenken.

Download de Beweegbingo

Mijn kind verveelt zich!

Maart 2021

Ik hoor het vaak. Kinderen vervelen zich en willen constant vermaakt worden door ons ouders. Maar doen we dat niet zelf? Waardoor ga je je eigenlijk vervelen? En is vervelen nu echt zo erg?

Vervelen heeft een negatieve betekenis

Van Dale zegt over ‘zich vervelen’: nergens zin in hebben

Encyclo.nl zegt: je naar voelen omdat je niets leuks te doen hebt en niet weten wat te doen

Het is dus blijkbaar heel negatief om je te vervelen als je de betekenissen moet geloven. En daarom wil je je niet vervelen, want je wilt deze negatieve gevoelens niet hebben natuurlijk. Maar vervelen hoeft niet negatief te zijn. Eerst eens kijken naar de oorzaken van verveling.

Oorzaken van verveling

Ouders

Wat hebben wij als ouders voor invloed op de verveling van onze kinderen? Proberen we het niet altijd op te vullen? Want een kind dat zich verveeld is doorgaans erg vervelend ;-). Ze gaan zeuren, vragen om aandacht, hangen op de bank of erger ze worden heel druk. Dus gaan wij het opvullen. ‘Kom we gaan naar het bos/strand/speeltuintje om de hoek‘. Of we gaan ideeën bedenken wat ze kunnen gaan doen. ‘Je kunt gaan tekenen/buitenspelen/knutselen/puzzelen/hut bouwen‘.
Maar waarschijnlijk heeft je kind in al die dingen helemaal geen zin, want dat zijn jouw ideeën en die zijn bij voorbaat stom. En dus grijp je naar het laatste redmiddel…’Je mag wel een uurtje op de computer/ipad/tablet/tv/nintendo/xbox/telefoon‘. En dat uurtje wordt dan vaak wat langer, omdat het zeuren direct begint nadat dat scherm weer weg moet.

Hierdoor leren kinderen zichzelf niet te vermaken en wordt verveling als iets negatiefs gezien. Want als ze gaan zeuren bij dit gevoel van vervelen, dan krijgen ze een beloning. Ze krijgen scherm of wij gaan toch dat spelletje met ze spelen.

Op school

Als er weinig begrip is of als je niet goed kan meekomen op school, dan ga je je vervelen. Dit zie ik veel bij beelddenkers. Zij zijn vaak niet erkent als beelddenkers en snappen de leerstof, zoals ze dat op school aanbieden, niet. Doordat je niet kan meekomen op school, verlies je je zelfvertrouwen en je motivatie om te leren. Als je niets leert of veel niet begrijpt, dan is dat saai en ga je je vervelen. Dit is een negatief gevoel.

Loopt jouw kind vast op school en wil je weten of je kind een beelddenker is? Kijk dan eens voor een training ‘Beelddenkers zijn fantastisch!’. Vooraf maken we altijd een kennismakingsafspraak om te onderzoeken of je kind een beelddenker is. Deze afspraak is altijd kosteloos en vrijblijvend.

Vervelen is goed

Ik lees op dit moment het boek ‘Steeds leuker’ van Jelle Hermus. Hij zegt: ‘Ons brein is constant op zoek naar prikkels, omdat het heeft geleerd dat ‘saaiheid’ onverdraaglijk is.‘ Maar hebben we dus zelf niet die negatieve betekenis gegeven aan ‘zich vervelen’?
Jelle Hermus: ‘Op het moment dat je even niets te doen hebt ontstaat er lichte paniek in je brein. Je wilt iets ervaren, iets lezen of leren. […] Je wisselt van conversatie naar scherm. Van scherm naar dagdromen. Van dagdromen naar piekeren. En geen moment leef je echt in het moment.’ Omdat we dus steeds prikkels willen en niet leren dat je soms niets hoeft. Bij de bushalte zie je iedereen naar z’n mobiel kijken (of luisteren) en niet meer niets doen.

In een artikel zegt Jelle Hermus: ‘Verveel je je? Probeer het dan niet meteen te repareren. Duik in het gevoel, en kijk wat er gebeurt. Verveling maakt je een kalmer, creatiever en gelukkiger mens. Zolang je stopt met jezelf ertegen te verzetten.’

Dus laten we van dat negatieve gevoel een positief gevoel maken, want van verveling word je …

Creatiever en nieuwsgierig

fidget toys

Vaak ontstaan de leukste ideeën als je je verveelt. Wat ik zie gebeuren bij mijn jongste dochter, is dat zij enorm creatief wordt, wanneer ze niet vermaakt wordt door wat dan ook. Ze gaat dan eigen ‘fidget toys’ maken (je weet wel, van die friemeldingen) met papier, wol, plakbank, crêpepapier, stiften, zeep, plastic zakjes enz of experimenteren met zeep of een halster maken van papier en wol voor haar knuffelpaard.
Zij is trouwens een enorme beelddenker. Beelddenkers zijn heel creatief, maar ze moeten wel de ruimte, tijd en middelen (en soms die schop onder hun kont) krijgen om zich hierin te kunnen uiten.

En verveling geeft …

Ruimte om jezelf en je wensen te ontdekken

  • Wat wil ik?
  • Wat voel ik?
  • Welke talenten heb ik?
  • Wat zijn mijn ambities?

Je hebt zelfbewustzijn nodig om na te gaan wat je voelt en écht wilt. Door verveling structureel uit de weg te gaan, ontdek je jouw passies en talenten niet. (bron: https://www.depsycholoog.nl/verveling/)

Zingeving

Een voorwaarde om een positief gevoel te krijgen van verveling is wel dat je goed in je vel zit. Dus dat is wel stap 1. Ten eerste moet je als ouder goed in vel zitten en daarna kun je aan de slag met je kind. Ze zeggen niet voor niets in het vliegtuig dat je eerst het zuurstofmasker bij jezelf moet opzetten, dan pas kun je je kind helpen.

Om je lekkerder in je vel te voelen, moet je invulling kunnen geven aan je leven/dag. Om invulling aan je leven/dag te geven is het fijn als je een deel van de dag leert, dat je iets hebt wat je motiveert en dat je iets hebt dat je leuk vindt om te doen. Dan is een deel van de dag dat je niets doet en je je verveelt minder erg. Dus zoek zingeving. In de tips hieronder meer daarover.

Tips

Doorzetten als ouders

Maar mijn ervaring is dat je er soms doorheen moet. En dat is makkelijker gezegd dan gedaan en ook ik ‘gebruik’ het scherm als ik even geen zin heb in het gezeur. Maar dat is ook wat kinderen (en beelddenkers helemaal!) aanvoelen. Als je even niet lekker in je vel zit, dan weten ze precies je zwakke plekken te vinden. Dus begin bij jezelf! En wanneer jij je fijn voelt, dan kun je kun je de cyclus doorbreken. Laat je kind maar even een paar keer/dagen zeuren en vervelen. Kijk wat er gebeurd. Om te helpen kun je er in iedergeval over praten, zeg dat vervelen niet erg is. Je hoeft niet altijd iets te doen. En leg wat dingen in het zicht, bijvoorbeeld een stapel kleden met wasknijpers (om een hut te bouwen), een stapel wit papier met krijtjes, een bal of springtouw, een paar boeken of tijdschriften. Maar niet allemaal tegelijk!

En soms is het ook goed om te zorgen dat je niet in dezelfde ruimte bent als je kind, die zich op dat moment verveeld. Dan ben je ook niet in de verleiding om op te vullen en je kind is echt op zichzelf aangewezen.

Overzicht

Wees ook duidelijk hoe de dag eruit ziet. Dan naar het bos, dan op het scherm, dan eten en dan vrije tijd. Dan weet je kind waar hij/zij aan toe is en kan je kind zich hierop voorbereiden. Door duidelijk te zijn (en je daaraan te houden) heb je al de helft aan zeuren gewonnen.

Zoek betekenis, een hobby

Naast school en dingen ‘moeten’ is het fijn als er iets anders van betekenis is voor je kind. Iets waar hij/zij naar kan uitkijken in de week. Als er alleen maar school is en zeker met de afgelopen perioden met het ‘thuiswerken’ door de Corona-maatregelen, dan lijkt het voor het kind niets anders te zijn dan school en ‘moeten’. Er was ook een tijdje niet veel anders, geen uitjes en je ouders zijn ook je leerkrachten. Dus… zoek iets waar je kind naar kan uitkijken. Wat vindt je kind leuk om te doen? Kan je kind lid worden van een club?

Mijn oudste dochter was al een tijdje helemaal bezig met paarden, zo had ze een tijdje een verzorgpony en dat bleek het te zijn, maar net niet helemaal. Dus… toen hebben we een pony gekocht. Nog geen seconde spijt van gehad. Daar kan zij haar ei in kwijt. Ze doet haar ding op school, haalt goede cijfers en daar heeft ze de motivatie voor, omdat ze weet dat ze iets na school heeft om naar uit te kijken. En zelfs dan blijft er nog ruimte over om heerlijk te vervelen. 😉

Let it go

‘Let it go’ is ook een tip van mij. ‘Laat het los’. Daar heb ik zelf nog wel het meest moeite mee (gehad).
Is de kamer ineens een bende –> ‘Let it go!’.
Wil ze met zeep gaan experimenteren –> ‘Let it go!’.
Wil hij zichzelf gaan schminken en ligt/zit alle schmink overal –> ‘Let it go!’…

Super lastig, maar maak goede afspraken. Wat mag wel, wat moet je kind vooraf bespreken (en ga dan niet ineens van alles veranderen/weigeren) en wat mag echt niet. En je wilt natuurlijk dat je kind het zelf ook weer opruimt, dat is een voorwaarde. Let maar eens op hoe goed ze dat ineens kunnen als je ze wat meer ruimte geeft. En ga dan niet zeuren over dat ene bekertje dat er nog staat. 😉

Laat het ‘moeten’ los. Maak voor jezelf een lijstje wat je leuk vindt om te doen, maar het hoeft niet! Stel niet teveel eisen aan jezelf, maak keuzes, stel prioriteiten. En leer je kind dat ook. Beelddenkers zijn vaak perfectionisten. En dit kan een mooi talent zijn, tenzij er ‘te’ voorstaat. Te perfectionistisch is niet goed.

Beweeg!

Een hele belangrijke. Ga iets doen. Maakt niet uit wat, als je maar beweegt. Door te bewegen maak je je hoofd leeg, kun je ook niets anders doen dan in het moment zijn (probeer maar eens een wedstrijdje te voetballen en te bedenken wat je vanavond gaat eten, één van de twee gaat dan zeker niet lukken). Er ontstaat ruimte in je hoofd voor creatieve ideeën en die kun je daarna gaan uitvoeren, maar het hoeft niet!

In mijn trainingen met kinderen beweeg ik ook altijd. Als beelddenker heb je een heel vol hoofd en door te bewegen kunnen ze daarna weer beter concentreren omdat ze weer ruimte hebben in hun hoofd.

Nog meer tips

En als je dan toch een momentje voor jezelf wilt en het lukt je echt niet om je zeurende kind te negeren, dan kun je ze altijd even naar deze filmpjes laten kijken. 😉 Dit zijn twee YouTubers die het goed doen bij onze kids… Hopelijk gaan ze na dit filmpje zonder scherm aan de slag.

Voor de meiden:

Voor de jongens: (Let op, er is ook een proefje met vuur en een strijkijzer)

Nieuwe definitie van ‘zich vervelen’

Kortom: Vervelen is niet erg. Ik pleit voor een nieuwe definitie voor vervelen. Een positieve betekenis, want dat is het. Het is positief om je te vervelen. Mijn nieuwe definitie van vervelen:

‘Leven in het moment, aandacht voor je omgeving, ruimte krijgen in je brein voor nieuwe creatieve ideeën, jezelf ontdekken.’


Hoe help jij je kind als hij/zij zich verveeld?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *