Bewegend leren is één van de belangrijkste speerpunten
om beelddenkers beter te laten leren.

 

Download de beweegbingo of maak direct een kennismakingsafspraak

Leren kun je leren

November 2019

Leren leren? Plannen? Hoezo zou mijn kind dat na schooltijd moeten leren? Ze kan beter bijles krijgen in die vakken waar ze onvoldoende voor scoort! Of huiswerkbegeleiding op één vak, heel veel oefenen en herhalen!

Maar ligt het aan de inhoud van de vakken of meer aan de manier van leren? En hoe fijn zou het zijn als je kind leert zelfstandig te leren. Iets waar hij niet alleen wat aan heeft tijdens zijn schooltijd, maar ook in het dagelijks leven later als je kind volwassen is.

Strijden of opgeven?

Ik merk het vaak, ouders die hun kind zien strijden voor goede cijfers als ze urenlang in hun kamer zitten om te ‘blokken’. Of hun kind heeft het opgegeven, want het lukt toch niet nadat ze ‘hard’ hebben geleerd. Maar hoe leren ze? Als ze weten hoe zij het beste kunnen leren, zullen ze pas sprongen gaan maken in hun resultaten, hun tijd effectief gaan gebruiken en zullen ze gemotiveerder aan het werk gaan.
Natuurlijk zijn er vakken waar ze wat extra uitleg bij nodig hebben, iedereen heeft zijn eigen talenten en er zijn vakken bij die je niet zo liggen. Maar over het algemeen gaat het mis bij plannen en leerwerk.

Plannen wordt zwaar onderschat!

Veel jongeren (en volwassenen) plannen niet. Ze zien er het nut niet van in of weten niet hoe. Vaak vinden ze het verloren tijd om een planning te maken en gaan direct aan het werk. Maar als je niet weet wat je wanneer moet doen, dan ontstaat er chaos in je hoofd, kom je in tijdsnood en raak je gestrest. Zonde natuurlijk, want leren onder stress werkt over het algemeen niet. En ja, iets leren kost tijd, dus ook die planning kost in het begin tijd. Maar je zult zien dat het uiteindelijk echt tijd gaat opleveren! Je krijgt overzicht, je kan afvinken, je kan je focussen op je werk wat je op dat moment aan het doen bent.

Leren leren?

Het klinkt raar, je moet leren hoe je moet leren! Maar dat is wat veel kinderen niet weten. Ze moeten een stuk tekst leren voor een proefwerk, lezen het een paar keer door en denken dat ze het kennen. Het zal vast in de eerste klas werken, maar uiteindelijk loop je hierop vast. De teksten worden langer, de inhoud moeilijker…

Woordjes leren voor de talen is ook zoiets. Je houdt je hand erop en gaat jezelf overhoren. Maar wat ze niet doorhebben is dat ze zichzelf voor de gek houden. Ze halen hun hand eraf en ‘oja, dat was het’, 5 minuten later herhalen ze het woord en dan weten ze het… Ja, maar weet je het 10 minuten later nog steeds en de dag daarna en 4 weken later wanneer er een herhaling is voor diezelfde woordjes?

Tijd overhouden?

Wanneer ze beter plannen, zul je zien dat ze tijd over gaan houden. Tijd die ze kunnen besteden aan andere, leukere dingen. Dan kan je op je telefoon op social media of naar vrienden. Die telefoon is trouwens ook zo’n ding, dat zorgt voor afleiding, maar daarover niet nu (daar zal wel tijdens de begeleiding over gesproken worden!). En wanneer ze die woordjes de eerste keer in een kleine overhoring goed hebben geleerd, hoeven ze het alleen te herhalen voor dat grote proefwerk. Weer tijdswinst!

‘Huiswerkbegeleiding’

‘Huiswerkbegeleiding’, ik heb het expres tussen aanhalingstekens gezet. Wat ik doe is dus geen begeleiding inhoudelijk op de vakken. Ik leer leerlingen hoe ze zelfstandig kunnen leren en plannen.
Hoe fijn is het dat ze niet maandenlang naar huiswerkbegeleiding moeten? En het is echt een aanvulling voor later, belangrijke executieve functies die je nodig hebt om te kunnen functioneren komen voorbij in het programma.

Ben je nu nieuwsgierig geworden hoe je kind zelfstandig leert leren en plannen?

Kijk voor meer informatie bij de training ‘Makkelijker leren met de planagenda’.

Planagenda

Of wil je eerst zelf aan de slag met je kind met de planagenda? In de planagenda zijn tips en leerstrategieën om zelfstandig mee aan de slag te gaan.

Je vindt de planagenda in de webshop

 

Hoe lang is jouw kind gemiddeld bezig op een dag met huiswerk maken/leren? Maakt jouw kind een planning en houdt hij/zij zich daaraan?

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *