Bewegend leren is één van de belangrijkste speerpunten
om beelddenkers beter te laten leren.

 

Download de Beweegbingo of maak direct een kennismakingsafspraak

Moeite met klokkijken?

juni 2018

Beelddenkers hebben dikwijls moeite met tijd en tijdsbesef. Leren klokkijken geeft vaak problemen. Maar klokkijken is wel erg belangrijk in onze maatschappij en geeft houvast en structuur. Wanneer de tijd niet belangrijk is voor je kind, dan zal je kind er geen (minder) moeite voor doen om het te leren. De eerste stap is dus om tijd belangrijk te maken. Maar hoe doe je dat?


Tijd belangrijk maken

Ken je dat wanneer je afspreekt met je (beelddenkende) zoon of dochter dat jullie om half 6 gaan eten en je kind is niet op tijd thuis? Je had hem nog wel een horloge omgedaan! Je wacht op je kind, je houdt het eten warm in de pannen… Een half uur te laat komt je kind thuis, je wordt boos, je kind zegt dat het hem spijt en dat hij de volgende keer op tijd zal zijn en jullie gaan eten. Maar…de volgende keer gebeurd  weer precies hetzelfde. Ja het is niet leuk voor je kind dat je boos wordt, maar verder kom je er als kind goed mee weg. Toch?

Dus….zorg ervoor dat hij de volgende keer wel op tijd wil komen, omdat de consequentie van te laat komen niet leuk is. En dat hoeft echt geen zware ‘straf’ te zijn. Denk bijvoorbeeld aan 15 minuten minder schermtijd, minder leestijd voor het slapen gaan of geen lekker toetje na het eten. Dan pas leert het kind om de tijd in de gaten te houden. En gaat tijd belangrijk worden.

Ik voelde me een rot moeder

Zo had ik de regel dat mijn dochters ‘s morgens vòòr half 8 uit bed moesten, want ze wilden graag even wakker worden nadat ik ze wakker had gemaakt. Prima, maar ik blijf niet zeggen dat ze eruit moeten. Dus ik vertelde dat als ze te laat waren, ze een kwartier moesten wachten voor ze hun kamer uit mochten. De eerste keer ging het gelijk fout. Mijn jongste van net 6 jaar zag dat het 7.28u op haar wekker was. Ik vertelde haar dat het bij 7.30u tijd was. Ineens bleek het 7.33u te zijn en was ze te laat. Ze heeft toen van mij een kwartier in haar kamer moeten wachten. En dat kwartiertje heeft ze goed laten horen dat ze het er niet mee eens was… Ik voelde me wel een rot moeder, want klokkijken kon ze nog niet. Maar ik heb het kwartier volgehouden. Ze heeft daarna nog nooit zo snel alles gedaan in de ochtend en we waren gewoon op tijd op school. En….ze is tot nu toe (8 maanden later) niet meer te laat uit haar bed gekomen!!! Klokkijken kan ze ondertussen ook! 🙂


Tijdsbesef

De volgende stap is het tijdsbesef. Veel beelddenkers hebben geen idee hoe lang iets duurt. Je moet je kind echt uitleggen dat tijd soms sneller lijkt te gaan als iets leuk is en dat het langzamer lijkt te gaan wanneer je iets moet doen wat niet leuk is. Oefen het tijdsbesef met je kind.

  • Laat je kind eens ervaren wat een minuut is, door hem bijvoorbeeld een sprong te laten maken of te klappen in de handen wanneer de minuut voorbij is. Doe dit ook met een halve minuut.
  • Vertel hoeveel liedjes het ritje naar oma ongeveer duurt. Later kun je vragen hoe lang hij/zij zelf denkt dat het duurt naar jullie oom en tante.
  • Stel vragen zoals: Hoe lang duurt het eten denk je? Hoe lang doe je over het douchen?

De dag na vandaag

Veel kinderen hebben ook moeite met een aantal begrippen van de tijd. Zo heeft mijn dochter heel lang ‘de dag na vandaag’ gezegd i.p.v. morgen en ‘de dag hiervoor’ i.p.v. gisteren. Je kunt geen beeld maken van deze begrippen, daarom onthouden beelddenkers deze woorden niet. De ene keer is morgen een dinsdag, dan weer een zondag… Door het te tekenen heeft ze er een beeld van kunnen maken en kon ze deze woorden gaan opslaan. Hieronder zie je mijn plaatje.

Klik op afbeelding om te vergroten


De klok oefenen

Wanneer je kind moeite heeft met klokkijken kan ik in 1 sessie van 1 uur de klok aanleren. Ook al heeft je kind op school alleen nog maar de hele en halve uren geleerd, ik leer de hele klok aan, dus ook ‘5 voor half’. Wanneer je kind op school weer een ander stukje leert van de klok, dan weet het in ieder geval bij welk beeld hij dit kan gaan opslaan. Top-down leren noem je dat, je geeft eerst de hele puzzel en dan pas de stukjes.

Thuis kun je veel oefenen door vaak te vragen hoe laat het is of de vraag teruggeven wanneer je kind vraagt hoe laat het is. ‘Hoe laat denk jij dat het is?’
Stel ook vragen als ‘Hoe lang duurt het nog tot …? Hoe lang heeft dit geduurd?’

Weet je nog niet zeker of je kind een beelddenker is, maar heb je wel een vermoeden? Tijdens een (gratis en vrijblijvend) kennismakingsgesprek kunnen we testen of je vermoeden klopt en kunnen we bekijken wat je kind op dat moment nodig heeft. Een beelddenktraining is standaard 4 sessies, waarmee jij als ouder je kind verder kunt helpen.

Ja, ik wil graag kennismaken!


Heb jij een klok thuis?

Update 13-11-2018

Ik vertel altijd tegen de kinderen na de sessie klokkijken, dat ze het overzicht onder een klok kunnen hangen om te kunnen oefenen, maar wat blijkt…in veel huishoudens is geen analoge klok te vinden! Vaak ook geen digitale klok. Ja een wekker naast het bed, maar verder kijken mensen dus  op hun telefoon of laptop/tablet. Dus mijn advies… kijk eens rond in je eigen huis…waar hangt bij jullie een analoge klok? Liefst een klok met cijfers (i.p.v. streepjes of Romeinse cijfers). Geen klok? Ga dan van de week eens naar de Action, Blokker of Ikea en koop een klok. Dit kost vaak maar een paar euro, maar de kinderen zullen er enorm mee geholpen zijn!


En waar heeft jouw kind het meeste moeite mee? Tijdsbesef of het klokkijken zelf? En heb jij nog een tip hoe je tijd belangrijk kunt maken? En… hebben jullie een klok thuis hangen? Laat het me in een reactie hieronder weten.

Een reactie op “Moeite met klokkijken?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *