december 2021
‘Goed‘, ‘leuk‘, ‘prima‘ of ‘stom‘ zijn misschien veelgehoorde antwoorden die jij krijgt van je kind na schooltijd op jouw vraag ‘Hoe was het vandaag op school?’. Jij wilt echt wel weten hoe het op school gaat! Natuurlijk wil je weten met wie je kind heeft gespeeld in de pauze en of je kind zich fijn voelt op school, maar je wilt ook wel weten of het lukt met rekenen, spelling en het werk afkrijgen? Als je daar direct naar vraagt krijg je waarschijnlijk dezelfde antwoorden…
En misschien wil je ook weten hoe je kind dingen op school aanpakt? Dat is namelijk net zo belangrijk om goed tot leren te komen. Hoe kom je daar achter?
Stel open vragen
Vraag niet naar de bekende weg waar kinderen korte antwoorden op kunnen geven. Dus ipv ‘Hoe ging het op school?’ Kun je vragen ‘Wat was het leukst/stomst/grappigst/spannendst vandaag op school?’. Hoogstwaarschijnlijk krijg je daar al een uitgebreider antwoord op dan ‘goed hoor’.
Stel open vragen die zich richten op 1 onderdeel van school. Hier een paar voorbeelden:
- Wat hadden je klasgenootjes mee als tussendoortje?
- Wat voor soort sommen heb je vandaag gemaakt met rekenen?
- Wat heb je voor nieuws geleerd vandaag?
- Met wie heb je gespeeld in de pauze?
- Waar ben je trots op vandaag?
- Waarmee heb je je best gedaan vandaag op school?
- Hoe voelde je je tijdens de gymles?
In dit artikel vind je nog meer originele vragen.
Speel spelletjes
Wil je meer weten over hoe je kind het rekenen/taal/tekenen aanpakt? Ga dan spelletjes spelen!
Je kunt namelijk heel veel te weten komen door het spelen van spelletjes. Dat is ook een groot onderdeel van de training ‘Je brein als computer’ waar ik kinderen van de basisschool leer hoe ze hun brein kunnen trainen om bijvoorbeeld beter te worden in plannen, concentreren en doorzetten. In deze training, die je ook grotendeels samen met je kind kunt doorlopen, is ook een document toegevoegd met vragen die je kunt stellen vóór, tijdens en na het spelen van gezelschapsspelletjes.
Je komt erachter hóe ze dingen aanpakken in het spel en dat kun je ook vertalen naar het werk op school.
Vragen stellen tijdens spelletjes
Zo kun je bijvoorbeeld met het spel ‘memory’ deze vragen stellen:
Vooraf:
- Wat heb je nodig voor je gaat beginnen? (Weet jij wat je nodig hebt bij rekenen?)
- Wat ga je als eerste doen?
- Moet je je goed concentreren bij dit spel?
- Wat kun je doen als het anders loopt? (Wat doe je als je de opdracht niet begrijpt op school?)
- Wat is belangrijk bij dit spel? (Weet je wat je leert bij rekenen, spelling, enz?)
Tijdens het spel:
- Ben je afgeleid? Waardoor? (Is dat ook op school? Tijdens wel vak vooral?)
- Hoe voel je je nu je ziet dat je bijna gaat verliezen/winnen? Is het nodig om rustig te worden?
- Lukt het onthouden? Gebruik je een strategie? (Kun je deze strategie/manier ook gebruiken op school bij …?)
Na het spel:
- Hoe voel je je nu?
- Heb je hulp gevraagd? Of had je dat kunnen doen? (Vraag jij om hulp op school?)
- Wat zou je de volgende keer anders doen?
- Wat heb je geleerd?
Je hoeft natuurlijk niet al deze vragen te stellen, dan is het spelletje niet leuk meer. Maar ga hier eens mee experimenteren. Kom je dingen te weten over je kind die je niet wist of kun je door deze vragen je kind aan het denken zetten?
Kwartetspel ‘Je brein als computer’
Vind je het lastig om een ingang te vinden om in gesprek te komen over schoolse dingen met je kind, dan kan het kwartetspel ‘Je brein als computer’ heel helpend zijn. De vragen van dit kwartetspel kunnen helpen te ontdekken welke executieve functies (o.a. plannen, doorzetten, concentreren) kinderen al goed beheersen en in welke ze nog beter kunnen worden. De computer is als metafoor gebruikt voor de executieve functies, zodat het begrijpelijk is voor kinderen van het basisonderwijs. Het zijn de 11 executieve functies volgens Dawson en Guare. Wil je meer weten over de executieve functies, lees dan het artikel ‘executieve functies, de regelfuncties van je hersenen.’
Tijdens het spelen van het kwartetspel kom je in gesprek met je kind over hoe het bijvoorbeeld omgaat met sparen, het gebruik van een planbord, of hij oplossingen kan bedenken voor problemen en of je kind smoesjes verzint om aan het werk te gaan of dat je kind weet waar hij door wordt afgeleid. Je kunt natuurlijk steeds even doorvragen. ‘Hoe komt het dat je het niet af hebt?’ ‘Zou je het fijn vinden om thuis ook een planbord te hebben? En wat zou je erop willen?’
Het kwartet is geschikt voor kinderen van het basisonderwijs en vooral voor de bovenbouw leerlingen. Het kwartet kan zowel door ouders als professionals gebruikt worden om in gesprek te gaan met kinderen en te ontdekken waar kinderen nog in kunnen groeien.
Een succes voor mooie gesprekken met je kind!
Heb jij nog een mooie vraag om te stellen na school aan je kind? Ik ben benieuwd, zet ze hieronder in de reactie en help daarmee ook anders ouders.
Het volgende artikel gaat over ‘In gesprek met je puber’, hoe kun je zonder ruzies en discussies in gesprek met je puber over school en huiswerk.