Bewegend leren is één van de belangrijkste speerpunten
om beelddenkers beter te laten leren.

 

Download de beweegbingo of maak direct een kennismakingsafspraak

Het nut van leren

februari 2021

Het doel van de lessen is vaak niet duidelijk voor de leerlingen. Voor beelddenkers is het nog belangrijker om het nut te weten van hetgeen ze moeten leren. Ze willen weten waarom en als ze dat niet weten, dan verliezen ze hun interesse en krijgt het een stempel ‘niet belangrijk‘.

Verschillende doelen

Het doel is niet altijd het meest voor de hand liggende. Het wil niet altijd zeggen ‘Het doel is om je te leren klokkijken op een analoge klok‘.

Er zijn verschillende doelen bij het leren. Je wilt dat leerlingen …

  • hun werkgeheugen ontlasten (automatiseren sommen)
  • hun werkgeheugen trainen (topografie)
  • leren doorzetten bij saaie/moeilijke dingen
  • hun inzicht verbeteren en leren verbanden te leggen (knutselen)
  • zich goed voelen (zelfvertrouwen)
  • hun talenten ontdekken
  • hun kennis verbreden
  • leren om zich staande te houden in het dagelijks leven (met koken bijvoorbeeld).

Hieronder zal ik de verschillende doelen toelichten.

Werkgeheugen ontlasten

Automatiseren is één van de valkuilen voor beelddenkers. Dit komt omdat vaak het doel bij automatiseren niet duidelijk wordt voor de beelddenker. Wat is het nut is om de sommen t/m 20 en de tafels uit je hoofd te leren? Zij kunnen namelijk heel snel denken en daarom dus ook heel snel de sommen uitrekenen.

Wanneer ze bijvoorbeeld 7+8 moeten uitrekenen, kunnen zij heel snel 7+3+5=15 of 7+7+1=15 uitrekenen. Vraag maar eens aan je kind/leerling of hij/zij het weet of het nog moet uitrekenen. Je zult verbaasd zijn.

Maar hoe groter de sommen, hoe lastiger het wordt om het in het hoofd uit te rekenen wanneer je meerdere stappen moet nemen en hoe voller hun hoofd wordt. Als hun hoofd voller raakt, worden ze moe. Dan kunnen ze minder goed concentreren en gaan ze (onnodige) foutjes maken. Belangrijk dus om ze dit nut uit te leggen; dat het belangrijk is om de ‘simpele’ (tafel)sommen te kennen, zodat je hoofd leeg genoeg blijft voor andere moeilijke stappen. Je ontlast je werkgeheugen. 

Wil je met automatiseren aan de slag met je kind/leerling?
Download dan nu de ‘Beweegbingo voor beelddenkers‘. 

Werkgeheugen trainen

“Topografie is toch onnodig nu we google maps hebben?” Dit zou een beelddenker kunnen zeggen. Maar topografie is zoveel meer dan leren waar de plaatsen, wateren en gebieden liggen in Nederland of een ander land. Dit realiseren leerkrachten zich ook vaak niet. Je leert leren! 

Het doel is om namen bij een bepaalde plaats op een kaart te onthouden. Ontzettend goed voor je werkgeheugen en een super goede voorbereiding op het middelbaar onderwijs waar je woordjes van vreemde talen moet gaan stampen.

Daarom is het ook belangrijk om leerlingen op hun eigen niveau kaarten te geven. Een (hoog)begaafd kind leert niets van een kaart met 10 plaatsen erop. Dat is een makkie voor hem. Terwijl de rest aan het zwoegen is om deze 10 plaatsen te onthouden, is een (hoog)begaafd kind met 10 minuten (of minder) klaar en haalt met gemak een 10. Hij heeft nu geleerd waar deze 10 plaatsen liggen, maar of hij dat nog weet na een week? Hij heeft in iedergeval niet geleerd om zijn werkgeheugen te gebruiken.

Leren doorzetten

Niet alles hoeft leuk te zijn. Niet alles is leuk in het leven helaas. Belasting betalen is niet leuk, afwassen is niet leuk, de hond uitlaten in de regen is niet leuk, je voorruit krabben van je auto als je al te laat bent is niet leuk, heel veel rijtjes sommen maken is niet leuk…

Het hoort er allemaal wel bij. Die rijtjes sommen, die zijn niet leuk, maar je leert wel doorzetten bij saaie/moeilijke opdrachten.

Inzicht verbeteren en leren verbanden te leggen

Zelfs met knutselen leer je heel veel. Wat dacht je van verbanden leggen? Hoe kan ik dit aan elkaar maken?  Inzicht krijg je ook met knutselen. Hoe past dit in elkaar?

Maar met knutselen leer je ook creatief te zijn, je gaat dingen verzinnen of mooi(er) te maken en het is ook ontspannend om iets te creëren. Soms moet je samenwerken en dan leer je taken te verdelen. Je ontdekt je talenten, waar ben je goed in?

Je goed voelen

Je zelfvertrouwen groeit met leren. Als het leren niet lukt en je ziet er ook al het nut niet van in, dan doet dat geen goed voor je zelfvertrouwen. Je ziet andere kinderen die het wel snappen en wel snel hun werk kunnen maken. Lees in mijn artikel ‘Laat je kind groeien’ als je wilt weten wat jij als ouder kunt doen om het zelfvertrouwen te laten groeien van je kind.

Talenten ontdekken

Een doel van leren is het ontdekken van je talenten

Talentenkaartjes van Smoely

Wanneer je nieuwe dingen leert, leer je ook nieuwe talenten. Wanneer je bijvoorbeeld niet leert om van hout een vogelhuisje te maken, kom je er ook niet achter of je het leuk vind om met hout te werken. Als je geen geschiedenis krijgt, weet je ook niet of je het leuk vindt om te weten over dingen uit het verleden. Wellicht vind je WOII heel erg interessant, maar wanneer je leert over de Romeinen, merk je dat je dat ook wel heel fascinerend vindt.

Je leert steeds meer over jezelf, wel fijn om weten wat je leuk en interessant vindt, zodat je later een opleiding kunt kiezen waar je interesse ligt.

Kennis verbreden

Het is natuurlijk ook gewoon heel belangrijk om een stukje algemene ontwikkeling te hebben. Dat je weet hoe de wereld in elkaar zit. Het is wel fijn om mee te kunnen praten op verjaardagen, weten waar anderen het over hebben. Dat geeft je weer een goed gevoel.

Wil je hulp met het leren voor je kind?
Kijk dan eens naar de training ‘Beelddenkers zijn fantastisch!‘. 

Het dagelijks leven

Stel je wil een taart bakken. Daar komt veel meer bij kijken dan je denkt. Je moet het recept lezen (technisch lezen), je moet begrijpen wat er staat (begrijpend lezen), je moet meel/water/boter/enz afmeten (metriekstelsel, het omrekenen van een liter naar centiliters), je moet het in de oven zetten (klokkijken).

Kortom je kunt een heleboel doelen kwijt in het bakken van een taart!

Je blijft je hele leven leren

Zelfs als je al oma of opa bent, je blijft leren. Dat is ook erg belangrijk om te vertellen aan je kind. Wij volwassenen laten dit vaak niet zien aan kinderen. Dat wij ook leren en fouten maken. Dat niet alles even leuk is om te doen en leren. Maar dat hoort erbij.

Merk jij dat het belangrijk is voor je kind/leerling om te weten waarom hij/zij iets moet leren? Lukt het jou om dit dan uit te leggen aan je kind? 

 

N.B. Wat wel belangrijk is, is dat het werk op het juiste niveau wordt aangeboden. Wat ik ook al zei bij het kopie over topografie, als iets te makkelijk (of moeilijk) is voor het kind, dan leert hij er (te) weinig van.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *