Bewegend leren is één van de belangrijkste speerpunten
om beelddenkers beter te laten leren.

 

Download de beweegbingo of maak direct een kennismakingsafspraak

Help je beelddenker met doorzetten!

Oktober 2023

Het lijkt wel of kinderen tegenwoordig minder doorzettingsvermogen hebben. Deels ligt dat aan de media en deels ook echt aan onze opvoeding. Ja ónze, want ook ik ben daar debet aan. Want leren wij onze kinderen wel doorzetten?

Wat kun je als ouder(s) doen om je beelddenker te helpen met doorzetten?

Media

In de media zie je alleen de successen van mensen.

Kijk eens hoeveel volgers ik heb!
Weer een eerste prijs gewonnen!
Mijn kunstwerk!

Maar wat deze personen hiervoor hebben moeten doen zie je niet! En dus denken onze kinderen dat het allemaal vanzelf gaat en als dat het niet gaat, dat je dat dus gewoon niet kunt, dat je er geen talent voor hebt.

Maar die volgers krijg je niet vanzelf. Je moet wel opvallende content hebben, zodat volgers je vinden. Je moet goede inhoud hebben bij je berichten/filmpjes, zodat mensen je willen (blijven) volgen.

Een eerste prijs winnen bij een wedstrijd lukt je ook niet zonder heeeel veeeel te oefenen. Maar ook door te vallen en opstaan, met motivatie om te willen leren, om hulp te vragen om beter te worden.

Een kunstwerk maken kan zelfs een dreumes, maar een kunstwerk maken die meer mensen dan alleen je ouders mooi vinden is nog een hele kunst! Daar heb je veel voor moeten oefenen, afkijken, proberen, erover lezen hoe je iets kunt maken en een opleiding of workshop.

Opvoeding

Afgezien of wij weten waar onze kinderen naar kijken in de media, leren we onze kinderen vaak ook niet doorzetten. Als ze thuis een tekening maken en ze stoppen daarmee, dan laten we dat toch vaak? ‘Ze moeten al zoveel op school’, is dan vaak mijn gedachte ook. Maar daarmee geef je wel een signaal af dat iets afmaken niet belangrijk is.

Wat kun je doen om je kind te helpen doorzetten?

Afmaken

Laat ze (vaker) dingen afmaken waaraan ze zelf zijn begonnen. Motiveer ze hierbij. Ze zullen trots zijn als het af is.

Verantwoordelijkheid geven

Door verantwoordelijkheid te geven leren kinderen door te zetten.

Eigen verantwoordelijkheid geven vergeten we ook wel vaak denk ik. Want consequenties horen bij een eigen verantwoordelijkheid geven. Als ze bijvoorbeeld die vaatwasser niet op tijd uitruimen en jij doet dat alsnog zelf of ze mogen het toch steeds weer later uitruimen, dan krijgt het geen prioriteit en zal je kind het de volgende keer ook niet doen en dus hoeven ze niet door te zetten! Maar zo lastig dat je daar steeds om moet denken of je kind wel die klus heeft gedaan binnen de tijd… Je hebt al zoveel om aan te denken…

Maar bedenk dit eens…Wanneer wij ons niet houden aan de verkeersregels, hoort daar een consequentie bij, we krijgen een boete. Maar daarbij geldt ook, er staat niet altijd een flitspaal om je snelheid te meten. (Ik geef hierbij trouwens geen toestemming om te hard te rijden als je weet dat er geen flitspalen zijn ;-).)
Dat geldt dus ook voor je kind. Je kunt het vooraf bespreken welke consequentie hoort bij een bepaalde klus, maar je hoeft er dus niet bovenop te zitten (misschien even in het begin) en daarna kun je de consequentie ook toepassen wanneer jij er wel aan denkt of het later pas merkt.

Bedenk eventueel samen welke consequentie er geldt voor een bepaalde klus. Dus is de vaatwasser niet op tijd uitgeruimd? Dan gaat er een bepaalde tijd van je schermtijd af. Of heeft je kind zijn was niet in de wasmachine gegooid? Dan worden de kleren niet gewassen die week. Niet zelf gedacht aan het tandenpoetsen? Dan wordt er niet voorgelezen en moet je kind stil lezen die 10 min voor het slapen gaan.
Je moet natuurlijk wel kijken wat een ‘straf’ voelt voor je kind, want stil lezen is voor sommige kinderen geen straf.

En natuurlijk beloon je je kind met complimentjes als hij/zij het wél op tijd uit zichzelf heeft gedaan. ‘Wat fijn dat je uit jezelf de vaatwasser hebt uitgeruimd, daar word ik blij van.‘ ‘Dank je lieverd voor het uitlaten van de hond, terwijl het ook nog eens regende. Vervelend hè, maar onze hond is weer blij!

Wat zit er achter het succes van anderen?

Het is belangrijk om kinderen te laten zien en vertellen wat die tik-tokkers, sporters en kunstenaars hebben moeten doen (en laten) om die prestaties te halen. Maak eens een lijstje samen met je kind. Denk aan de tijd die vloggers kwijt zijn met video’s opnemen en daarna nog bewerken, onderwerpen bedenken, sponsors zoeken en tevreden houden… Sporters zijn veel tijd kwijt in de week om te oefenen, vaak is zo’n professionele sportbaan niet in de buurt, ze moeten letten op hun voeding, ze moeten vaak dure kleding en spullen kopen waar ze dus ook een (bij)baantje voor nodig hebben, ze kunnen meestal niet afspreken met vrienden, ze hebben vaak (spier)pijn…

Ladder van succes

Zie het leren als het maken van een ladder. Die lijst die je net hebt gemaakt, zijn eigenlijk stapjes op een ladder. De ladder van succes. Wanneer de treden te hoog zitten, kun je de stap niet maken. Met kleine stapjes kom je ook boven! Veel kinderen willen te snel iets kunnen, maar dan sla je belangrijke stappen over en kom je echt niet bij je doel aan, bovenaan die ladder. Meer over de ladder van succes kun je hier lezen.

Geef het goede voorbeeld

Laat jij je eigen successen zien aan je kind? En je ‘fouten’ en onzekerheden. Het is zo’n cliché ‘van fouten maken kun je leren’, maar dat is echt zo. Als je geen fouten maakt, kun je alles al of je blijft in je comfort zone en gaat geen nieuwe uitdagingen aan. Als je geen uitdagingen aangaat, zul je ook geen/minder geluk voelen.

Dus vertel je successen én je fouten/onzekerheden. Je kunt vaker direct aan je partner vertellen wat er goed/fout ging, wanneer je kinderen in de buurt zijn, i.p.v. als de kinderen op bed liggen. Die oortjes horen alles! 🙂 In dit geval wil je dus ook dat ze het horen.

Of ook leuk om te doen is om aan tafel een vraag centraal te stellen. Bijvoorbeeld ‘Vertel eens over je grootste fout van deze week’ of ‘wat zou jij graag nog eens willen doen, maar durf je niet zo goed’. De groeikaartjes van het talentenlab kun je hierbij goed inzetten! Hierdoor horen ze dat jij als ouder ook fouten maakt en dat het niet vanzelf gaat.

Oefenen met de training ‘Je brein als computer’

Vind je het fijner om handvatten te krijgen die je kunt volgen? Waarbij een professional het eerst samen met je kind doorneemt, waardoor jij het kunt doorpakken? Kijk dan eens bij de training ‘Je brein als computer’.

Deze online training is geschreven voor kinderen, zodat je als ouder deze training ook kan gaan starten (minimaal 2 sessies met een trainer) samen met je kind. In de training staat de computer centraal. De verschillende onderdelen van de computer vertaalt de executieve functies voor het kind in begrijpelijke taal. Elke les bevat uitleg, oefeningen, werkbladen en een weekopdracht.

Ik wil meer informatie over de training ‘Je brein als computer’


Ik ben benieuwd. Laat jij je eigen succes en falen zien aan je kind? Hoe doe je dat?

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *