Bewegend leren is één van de belangrijkste speerpunten
om beelddenkers beter te laten leren.

 

Download de Beweegbingo of maak direct een kennismakingsafspraak

Concentreren – TIPS

mei 2018

In mijn vorige artikel vertelde ik dat de eerste stap van het verbeteren van de concentratie is, om uit te zoeken waarom het concentreren niet lukt. Hoe je in gesprek met je kind erachter kan komen en wat je daar al aan kan doen. Ik vertelde ook al dat wanneer kinderen beter in hun vel zitten, het concentreren ook beter zal lukken. In dit tweede deel krijg je meer tips voor het verbeteren van de concentratie.


Groeien

Naast het talent ‘concentratie’ bezitten kinderen natuurlijk nog veel meer talenten. Ga samen eens op onderzoek uit. Welke talenten heeft je kind nog meer? Zet ze eens allemaal op papier in een woordenweb bijvoorbeeld. En hang deze op een leuke plek op! Wanneer kinderen lekkerder in hun vel zitten, zullen ze beter kunnen concentreren. Wanneer ze een groei-mindset hebben zullen ze oplossingen gaan vinden, i.p.v. problemen oplossen. Tijdens mijn sessies ben ik tussendoor ook veel hiermee bezig. Ik gebruik de groeikaartjes, eigenwijsjes, helpende gedachten kaartjes en de talentenkaartjes van smoely.


Spelletjes spelen

Er zijn ook spelletjes die je helpen om het concentreren te verbeteren. Denk bijvoorbeeld aan memory, vlotte geesten, dobble, set, sudoku of puzzelen.

Benoem dan ook dat je hiermee gaat oefenen als je het spel gaat spelen. Zo zien ze dat ze het wel kunnen, ze hebben wel het talent om te kunnen concentreren. Ze zullen ook zien, hoe vaker ze een spel spelen, hoe beter het gaat.

Met concentreren, leer je meer in minder tijd, gaat het steeds makkelijker, je hoofd wordt minder moe en je haalt betere resultaten!


Bubbel

Soms heeft een kind zoveel last van zijn omgeving, van alle geluiden, bewegingen van anderen, geurtjes, gedachtes, noem maar op. Dan vraag ik de kinderen om een bubbel om zich heen te bedenken. Een soort grote zeepbel waar alleen jij in zit en soms ook de juf die je op dat moment instructie geeft. Alles erom heen hoor en zie je niet, alleen jij in een (prikkelarme) bubbel. Dit vinden ze in het begin een beetje gek en lukt het ook niet altijd direct, maar herhaal het eens een paar keer en oefen het maar.


Beertjes-methode

De beertjes-methode van Meichenbaum kom ik al heel lang tegen tijdens mijn onderwijs-jaren. Beelddenkers zijn niet zo goed in plannen en organiseren en hebben moeite met tijdsbesef. De beertjes-methode kan daarbij helpen. Ze zien welke stappen ze moeten nemen tijdens het werken.

Klik op het plaatje om uit te vergroten

Ik wilde zeggen dat vooral het laatste plaatje ‘checken’ vaak wordt overgeslagen, maar de beelddenker gaat direct beginnen zonder te weten wat er nu eigenlijk gedaan moet worden en in welke tijd het af moet zijn. Dus alle stappen zijn belangrijk om bij stil te staan! Wanneer ze weten wat er van ze verwacht wordt en hoe ze het werken moeten aanpakken, zal het concentreren steeds beter gaan.

Tegenwoordig vind je ze ook in andere versies, met Donald Duck, Geronimo of SpongeBob. Google maar eens op ‘beertjes-methode’ en klik op afbeeldingen. Of maak je eigen beertjes methode met mijn download.


Automatiseren

Zorg ervoor dat de basis is geautomatiseerd. Doordat ze niet steeds de ‘simpele’ sommen hoeven uit te rekenen, scheelt dat enorm in je hoofd. Het wordt minder vol, je belast je werkgeheugen minder en daardoor heb je meer ruimte voor de daadwerkelijke sommen.

Met de oefenbingo kun je op een leuke manier deze basis automatiseren. Reken maar dat oefenen dat leuk is!

Download de oefenbingo


TIPS

Hieronder nog een aantal tips om het concentreren te vergroten.

  • Leg een kladblaadje omgekeerd op de hoek van je tafel. Schrijf daar steeds op wat teveel in je hoofd blijft hangen en datgene wat je belemmert bij het leren.
  • Gebruik een koptelefoon (evt met muziek) om geluiden buiten te sluiten
  • Zorg voor een opgeruimde werkomgeving
  • gebruik een tangle, stressballetje of een ander friemelding. Bewegen helpt om de aandacht vast te houden.
  • Wissel werk en ontspanning af. Als ontspanning kan je even een adem-oefening doen (adem diep in door je neus en adem langzamer uit door je mond. Doe dit 5x).
  • Zorg dat je goed voorbereid bent. Heb je alles binnen handbereik?
  • Creatieve activiteiten zorgen voor een positief gevoel, waardoor je beter kan concentreren.
  • Slaap voldoende, ga lekker sporten en eet gezond en regelmatig!

Ik ben benieuwd welke tip het meest bij jouw kind werkt. Of misschien heb je nog een ander tip? Laat je het weten in de reactie hieronder?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.