april 2018 (update november 2022)
Eén van de meest lastigste kenmerken van beelddenkers… Het is zo lastig concentreren! Moeilijk ook met die 32 beelden per seconde die je in je hoofd ziet, al die verbindingen die je legt met alles wat je ziet, voelt, hoort, ruikt en zelfs proeft! Al die herinneringen ook en alles wat nog gaat komen, hoe zal dat zijn?
Waarom lukt het concentreren niet?
De eerste stap die je kunt nemen als ouder (maar ook als begeleider) is om samen met je kind in gesprek te gaan. Om er achter te komen waarom je kind moeite heeft met concentreren. Is de lesstof te moeilijk of juist te makkelijk? Is de lesstof niet interessant en waarom niet? Hierbij kun je samen kijken hoe je het toch interessanter kunt maken, door het nut uit te leggen en de link te maken naar het dagelijks leven. Bedenk een doel, waarvoor leer je dit? Bijvoorbeeld om een diploma te halen of wanneer ik beter concentreer zal het werk sneller af zijn!
In mijn artikel ‘het nut van leren’ leg ik de verschillende doelen uit van verschillende vakken. Zo kun je alvast gerichter in gesprek gaan als je kind aangeeft het werk op school niet nodig te hebben.
Het kan ook zijn dat je kind een beelddenker is en dan leert het dus anders dan de meeste scholen hun lesstof aanbieden! Tijdens een kosteloos en vrijblijvend kennismakingsgesprek kan ik je kind testen en kunnen we kijken óf en hoe ik je kind kan helpen.
Werk je met leerlingen en wil je meer leren over beelddenken? Kijk dan hier voor meer informatie over het online trainers-programma ‘Beelddenkers zijn fantastisch!’
Het kan natuurlijk ook zijn dat het kind wordt afgeleid. Beelddenkers zijn nu eenmaal gevoeliger dan taaldenkers. Waardoor wordt het kind afgeleid? Kun je daar iets aan doen? Denk hierbij aan de plek in het lokaal. Met de rug naar de meeste afleiding? Of juist niet, omdat het kind er niet tegen kan dat er achter hem wat gebeurt? Of heeft het kind beweging nodig, omdat het teveel geprikkeld is door alle afleiding? Misschien kun je met de juf/meester afspreken dat je kind wat vaker even naar de wc mag lopen bijvoorbeeld.
Heeft het kind geen tijdsbesef en denkt hij dat er nog genoeg tijd is voor het te maken werk? Of wordt hij juist heel zenuwachtig omdat hij denkt dat het bijna tijd is? Geef dan een time timer. Veel scholen hebben deze wel in huis om op school te kunnen inzetten. Wil je deze thuis ook inzetten? Er zijn diverse apps of websites die je kunt gebruiken. Zoek maar op ’time timer’.
Waarom concentreren?
Leg kinderen ook uit waarom het beter is om te concentreren. De enige die er iets aan kan doen, is het kind zelf. Wanneer hij beter gaat concentreren, kan hij meer leren in minder tijd, zal het leren makkelijker gaan en zal het hoofd minder moe worden en daardoor maak je minder fouten en zullen de resultaten beter worden. Dan geven de resultaten aan wat het kind in zich heeft en komt het eruit wat erin zit!
Het is wel belangrijk dat het kind leert leren op een manier die werkt voor hem. Beelddenkers leren toch op een andere manier dan de manier die school vaak biedt. Met een training van maar 8 sessies weet de beelddenker beter hoe het werkt voor hem en zal het leren makkelijker gaan! Deze manier kan gewoon toegepast worden in de klas en zal het leren in de klas juist aanvullen en makkelijker maken in de toekomst.
Wanneer een beelddenker iets heeft geleerd met concentratie, dan weet hij dit voor eeuwig! En natuurlijk ‘vergeet’ je dingen, vooral dingen die je niet meer vaak gaat gebruiken of die je minder interessant vindt. Maar wanneer je de tafels hebt geleerd op de manier die werkt voor hem en je gaat ze ook goed inzetten op school (want die heb je echt wel dagelijks nodig), dan weet je ze voor altijd.
Talenten
Kent je kind zijn talenten? Veel kinderen staan daar niet bij stil en misschien denk je nu zelfs, dit is toch een stuk over concentreren, wat hebben je talenten daarmee te maken? Wanneer je je talenten kent, dan kun je ook kijken hoe je deze talenten op andere vlakken kunt inzetten, andere vlakken dan waarvoor je dat talent nu al gebruikt.
Een talent is… iets waar je blij van wordt, waar je de hele week al naar uitkijkt en waarbij je de tijd vergeet!
Soms laat je een talent zien bij je sportclub, een andere keer bij het buitenspelen, dan weer op school of bij je vriendje thuis. Je hoeft het talent dus niet altijd te laten zien, maar dan heb je dat talent dus wel!
Een voorbeeld: Veel kinderen lukt het goed om zich te concentreren tijdens een spelletje. Of dit nu een spelletje op de computer of een gezelschapsspel is, maakt voor dit voorbeeld niet uit. Het kind laat het dus wel zien! Nu kun je het kind complimenteren met dat talent. ‘Wat kun jij je goed concentreren met dit spelletje’. Later kun je dit terugpakken wanneer het kind vastloopt met huiswerk. ‘Lukt het concentreren niet? Hoe komt dat? Het lukte je ook met het spelletje om je te concentreren. Waarom dan wel?’ Vaak zeggen kinderen dat dat veel leuker is, vraag dan is hoe het huiswerk leuker gemaakt kan worden. ‘Wat heb je nodig om het leuker te maken?’ Muziekje opzetten? Tussendoor even een loopje? Jezelf belonen als het af is (even tekenen of spelen met de lego)…
Maak van alle talenten een woordenweb. Wanneer een kind beter zicht krijgt op zijn talenten, zal hij meer zelfvertrouwen krijgen en zal hij zich lekker in zijn vel voelen. En wanneer je je ‘gelukkiger’ voelt, zal het concentreren ook beter gaan. Je kunt deze download gebruiken. Kijk voor meer downloads, om je talenten te ontdekken, in de webshop.
Eye-opener
Tony Buzan is een expert op het gebied van hersenen en leren. Hij wil de wereld laten zien hoe je je hersenen effectiever kan gebruiken. In dit filmpje brengt hij het probleem van concentreren en focussen onder de aandacht en wat je er aan kan doen.
- Mensen hebben geen probleem met concentreren, mensen concentreren altijd. Ook als ze naar een vogel buiten kijken!
- Zorg ervoor dat je hersenen mentaal fit zijn. Je hersenen hebben denkactiviteiten (strategieën, puzzelen, memorie,…) nodig om actief te kunnen concentreren. Je kunt heel veel werkbladen vinden in de webshop om de denkactiviteit van je kind te stimuleren. 🙂
- Denk niet aan het oplossen van problemen, maar aan het vinden van oplossingen! Dan denk je positief.
Wat kun jij als ouder doen?
Wil je meer leren over de oorzaken en gevolgen van het niet goed kunnen concentreren? Dan kun je het webinar ‘Help, mijn kind kan zich niet concentreren!’ direct terugkijken. Natuurlijk krijg je ook tips om hiermee aan de slag te gaan.
Wil je hier echt mee aan de slag? Dan kun je eens kijken bij de training ‘Je brein als computer’. Een training om de executieve functies te trainen. Je executieve functies zijn de regelfuncties van je hersenen, die nodig zijn om ons gedrag te sturen, om zo het beste te kunnen handelen. Een van die functies is het kunnen concentreren. In de training zal dit een onderdeel kunnen zijn om mee aan de slag te gaan, maar meestal zijn er ook andere functies die aandacht nodig hebben en daardoor zal het concentreren ook beter gaan.
Aan de slag
In mijn volgende artikel ‘Concentreren – TIPS‘ lees je meer over wat je kunt doen om het concentreren te verbeteren. Wanneer je teveel informatie in één keer krijgt, zul je de helft (of minder) maar gaan onthouden en daarvan zul je nog minder echt gaan toepassen. Zorg er dus voor dat je eerst het één doet en gaat toepassen, voor je met het volgende aan de slag gaat. Op deze manier zal het ook beter blijven hangen en een onderdeel worden van je doen en laten.
Ik ben benieuwd naar de reden waarom het concentreren niet lukt bij jouw kind. Ik zou het leuk vinden als je dat wilt delen, dat kun je hieronder in een reactie zetten.