Bewegend leren is één van de belangrijkste speerpunten
om beelddenkers beter te laten leren.

 

Download de beweegbingo of maak direct een kennismakingsafspraak

Ohnee, die CITO’s!

November 2020

De CITO komt er weer aan in januari. Ben jij er als ouder al mee bezig? Of je kind? Geeft het stress bij je kind (of bij jou?). Het zou geen stress moeten opleveren, het meet namelijk wat je kind het afgelopen half jaar heeft geleerd. Alleen telt de CITO al vanaf groep 6 mee voor de verwijzing naar het Voortgezet Onderwijs. Dus… ja wel belangrijk! Én niet alle kinderen kunnen op een CITO laten zien wat ze kunnen…

Meten is weten

Ik vind het zeker fijn dat er een meetinstrument is, alleen is het soms zo lastig te beoordelen. Want er zijn bijvoorbeeld veel beelddenkers en hoogbegaafde leerlingen die de CITO helemaal niet goed maken, dus wat meet de CITO dan eigenlijk?

Valt het resultaat van CITO tegen, doordat het lager is dan normaal of lager dan de methode toetsen of denk je dat er meer in zit? Dan is het handig om na te gaan waarom het tegenvalt. Het zou fijn zijn als de leerkracht van je kind samen met je kind de fouten kan doornemen. Dan hoort hij of zij wat je kind doet en waar je kind moeite mee heeft.

Een aantal dingen die van invloed kúnnen zijn op het resultaat van de CITO

  • SPANNING
    Het kind vindt het zo spannend om CITO’s te maken, waardoor het stresshormoon vrijkomt. Dit heeft natuurlijk zijn uitwerking op de concentratie en je energie.
  • TE VEEL
    De methode toetst een aantal onderdelen die je de afgelopen periode hebt geoefend. CITO toetst van het afgelopen half jaar en alles door elkaar. Als een beelddenker geen overzicht heeft van het geleerde, als hij het niet goed heeft kunnen opslaan, zal het lastig zijn om de juiste strategieën toe te passen bij de verschillende opdrachten.
  • ANDERE MANIER
    De CITO toetst anders. De vragen zijn vaak anders dan in de methode. Bij spelling bijvoorbeeld wordt bij CITO gevraagd om aan te geven welk woord van de 4 fout is gespeld. Dit wordt nauwelijks geoefend in de methodes. En ook bij begrijpend lezen gaat het vaak mis; er lijkt geen methode aan te sluiten op de manier van CITO.
  • LEGE WOORDEN
    CITO gebruikt veel ‘lege woorden’ (niet, geen, want, omdat,…). Woorden die voor beelddenkers als ‘niet belangrijk’ worden gezien, ze kunnen er geen plaatje van maken. Dus als CITO vragen stelt als ‘welke hoort er niet bij?’ en de beelddenker leest het woordje ‘niet’ niet, dan kun je je voorstellen dat het antwoord fout is.
  • MANIER VAN DENKEN
    Beelddenkers en hoogbegaafde kinderen zijn creatieve denkers. Ze kunnen meerdere oplossingen voor problemen vinden. Zo heb je soms keuze mogelijkheden bij CITO waar je over kunt discussiëren. Kijk maar eens naar deze vraag:
    Hier zie je allemaal dingen.
    –> Dingen??? Het zijn toch voertuigen?
    Zet een streep onder het ding dat er niet bij hoort.
    –> Vliegtuig vliegt, rest niet. Of de bus die is rood, de rest niet. Of de auto, die heeft maar 4 wielen. Of de vrachtwagen, want die vervoert alleen maar spullen. Of toch het vliegtuig, daar kunnen echt heeeel veel mensen in.
    Dus….??????
  • PLAATJES
    CITO maakt soms gebruik van plaatjes die niets met de vraag te maken heeft. Voor beelddenkers lastig, omdat beelden belangrijk zijn. Die plaatjes kunnen dus voor verwarring zorgen.
  • IN DE KLAS
    Hoe gaat de leerkracht om met de CITO’s? Wordt het kind voorbereid en hoe? Is er een goede balans in spanning? Want je moet goed je best doen, de CITO is (helaas) wel belangrijk, maar teveel spanning heeft invloed. Het ene kind heeft wat meer aanmoediging nodig, anders gaat ie er met de pet naar gooien, het andere kind heeft kalmerende woorden nodig. Is er rust in de klas, geen onnodige afleiding? Bespreekt de leerkracht de CITO, wanneer het nodig is, met het kind? Bespreek de leerkracht de methode toetsen, zodat het kind kan leren van zijn fouten?

Wat kun je thuis doen?

Kijk wat je kind nodig heeft; aanmoediging (anders gooit ie er met de pet naar) of kalmerende woorden (hij doet toch zijn best wel, meer kan hij niet doen). Zorg ervoor dat je kind voldoende slaapt en goede vitamine binnen krijgt voor de energie, en zorg dat je kind de basis heeft geautomatiseerd. De basis kun je oefenen met de Oefenbingo voor beelddenkers.
Verder kun je als ouder helaas niet meer doen.

Valt het tegen, ga het gesprek aan met de leerkracht van je kind. Waar heeft het mee te maken? Kan de leerkracht de CITO nabespreken met je kind?

Maar weet ook…voor het schooladvies (voor de middelbare school) is de stem van de leerkracht én de ouder ook van invloed.

Kun je wat extra hulp gebruiken?

Denk je dat je kind moeite heeft met het opslaan van de informatie? Dat je kind teveel oplossingen bedenkt, de ‘lege woorden’ niet leest of geen overzicht heeft van alle verschillende strategieën?

Misschien is het dan handig om nu nog te starten met de training ‘Beelddenkers zijn fantastisch!’. Vorig jaar had een leerling in groep 8 na 7 sessies al zo’n groei gemaakt. Zie deze review:

Hi Marije, we hebben een blije jongeman hier. Mooi rapport.
CITO werkwoordspelling van 4 naar 3, rekenen ongeveer gelijk (was 2 nu 3, maar net een antwoord teveel fout zie ik). Begrijpend lezen erg goed, weer 2 (was 4), spelling 1 (was 3). Dus vooral vooruitgang.
Advies weer Havo, kind blij, dat was z’n doel.

Ja, ik wil graag overleggen over de training voor beelddenkers

Kennismaken is kosteloos en vrijblijvend. Liever eerst nog even de informatie op de website lezen over de training ‘Beelddenkers zijn fantastisch!’? Dat kan natuurlijk ook.

Ik wil graag eerst meer informatie lezen op de website

Waar heeft jouw kind moeite mee op school? 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *