Bewegend leren is één van de belangrijkste speerpunten
om beelddenkers beter te laten leren.

 

Download de Beweegbingo of maak direct een kennismakingsafspraak

Cirkel van invloed

september 2021

Kinderen wijzen vaak naar de ander bij een ruzie en niet naar zichzelf. En wij volwassenen hebben er vaak genoeg ook nog moeite mee, om te zien wat je zelf kunt doen aan een situatie die je niet aanstaat. Welke invloed kun je zelf uitoefenen om je beter te voelen over een bepaalde situatie of gedachte? Hoe kan de cirkel van invloed je hierbij helpen? 

‘Ik zit in een stom groepje!’

Mijn jongste dochter kwam van de week thuis van haar eerste schooldag in groep 7. Ze zat in een stom groepje met drukke jongens, de jongens uit haar klas waren de nieuwe juf steeds aan het uitproberen, een klasgenootje ging zomaar zonder te vragen meespelen in de pauze en ging heel druk doen en ze hadden alleen maar rekenen, taal en spelling gedaan. Oké… Geen leuke dag dus voor haar gevoel. En ik bedacht me dat ik heel veel lessen met haar heb doorgenomen tijdens het maken van de online training ‘Je brein als computer’, maar niet de les van de cirkel van invloed.

Dit zijn veel dingen waar ze namelijk geen invloed op heeft. De juf bepaalt de groepjes, de juf zal de jongens beter gaan leren kennen en strenger optreden en de juf bepaalt de inhoud van de lessen. En uiteindelijk bleek dat ze toch wel een kennismakingsspelletje hadden gedaan, maar ook dat vond mijn jongste maar niets, want zij kennen elkaar toch al, de juf kent de klas alleen nog niet… Ze zat zichzelf dus enorm in de weg.

Maar toch kan ze zelf invloed hebben over deze dag. Ze heeft namelijk zelf invloed op haar gevoel en haar gedachte over deze situatie. Het kost haar nu alleen maar negatieve energie en doordat ze hier zo in blijft hangen, ziet ze ook de leuke dingen niet meer. Ik vraag haar ook altijd bij zo’n dag, nadat ze alle negatieve dingen eruit heeft gegooid, wat wél leuk was die dag, al is het maar iets ieniemienie. En dat helpt al vaak.

Negatieve energie omzetten in positieve energie

Het is wel fijn als ze zelf leert die negatieve energie om te zetten in positieve energie. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan, want zoals mijn dochter het ziet, heeft de juf een grote invloed gehad bij deze negatieve energie. Maar je kan niet alleen maar wijzen naar de ander, zelf kan je ook altijd iets doen, denken of voelen om de verantwoordelijkheid te nemen over de situatie. Én je hebt nu eenmaal geen invloed op wat een ander doet, denkt of voelt.

De cirkel van invloed

Het kan heel verhelderend zijn om de cirkel van invloed te laten zien (of tekenen). In de buitenste ring zie je waar je geen invloed op hebt. Dat wat een ander doet, denkt of voelt, maar ook het weer, wat er in de wereld gebeurt (denk aan Corona), maar ook wat er in het verleden is gebeurt of hoe je bent opgevoed. Je kunt daar niets aan veranderen. Wat je wel kunt veranderen is hoe jij er mee omgaat, hoe je erop reageert, hoe je erover denkt.

 

cirkel van invloed

Wat kan ze doen?

Nog even terugkomen op de situatie van mijn jongste. Ze vindt haar tafelgroepje niet leuk.

Waar heeft mijn jongste géén invloed op.

  • Wat een ander doet: De juf heeft de groepjes bepaald.

Waar heeft ze wél invloed op.

  • Wat zij doet: De juf vragen of er nog gewisseld kan worden en uitleggen waar ze last van heeft.
  • Wat zij denkt: ‘Ik maak er het beste van.’
  • Wat zij voelt: ‘Ik vind dit geen leuk groepje, dat mag ik vinden. Niet alles hoeft leuk te zijn.’

En soms kun je er ook niets aan doen, want waarschijnlijk zal de juf zeggen dat er tot de herfstvakantie geen wisseling komt. Dan is het belangrijk om het los te kunnen laten. Dan kun je wel blijven mokken, maar dat duurt lang tot de herfstvakantie! Je kunt dan niets meer doen, maar dus wel iets anders denken of voelen.

Het regent…

Nog een voorbeeld van een situatie. Stel je voor dat het regent en je moet de hond gaan uitlaten. Dan kun je heel erg gaan balen en uitstellen, maar het blijft voorlopig regenen en de hond moet er echt even uit. Je hebt hier geen invloed op. De zon kun je niet tevoorschijn toveren. En tenzij je de hond leert op een bak te plassen, zit er niets anders op dan naar buiten te gaan. Je zit dan in de buitenste cirkel van de cirkel van invloed.

Waar heb je wél invloed op?

jongen in de regen met regenjas en laarzen

Je kunt je gedachte aanpassen van ‘Ik baal hiervan’ naar ‘Het is niet anders’. Je kunt van uitstellen en niks doen naar bedenken wat je wél kunt doen om zo droog mogelijk te blijven als je naar buiten gaat. Dus je gaat je regenlaarzen aandoen en een regenjas aantrekken of een paraplu pakken.

Cirkel vergroten

Eigenlijk vergroot je op zo’n moment je cirkel van invloed! Het laten groeien van jouw cirkel van invloed is heel krachtig, want hierdoor voel je je ook veel beter, dan wanneer je blijft zitten in het ‘wijzen naar de ander’. Het kost je namelijk heel veel negatieve energie, die je veel beter op een positievere manier kunt inzetten.

Hoe groter jouw cirkel van invloed, des te meer jij je leven kunt leiden zoals je wilt.

Oefening baart kunst

In de training ‘Je brein als computer’ leren kinderen o.a. wat ze kunnen doen als het anders gaat dat ze willen of hadden gedacht van te voren.  De cirkel van invloed is daar een onderdeel van. Ze gaan dan een eigen cirkel van invloed maken van een situatie die ze wel eens hebben meegemaakt. Ze leren dat er meerdere oplossingen zijn om een probleem op te lossen of dat ze soms ook moeten loslaten als ze er niets aan kunnen doen, want ook dat zal zeker voorkomen.

Ben jij nieuwsgierig naar de training ‘Je brein als computer’? Kijk dan eens bij ‘aanbod voor je kind voor meer informatie.

N.B. De cirkel van invloed is gebaseerd op de cirkel van betrokkenheid van Stephen Covey.


Ik ben benieuwd waar jouw kind vooral ‘last’ van heeft. En hoe zou je hem/haar de volgende keer hiermee kunnen helpen m.b.v. de cirkel van invloed. Laat het me weten in een reactie hieronder. 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *