Bewegend leren is één van de belangrijkste speerpunten
om beelddenkers beter te laten leren.

 

Download de Beweegbingo of maak direct een kennismakingsafspraak

Bewegend leren

april 2018

In de media is steeds meer aandacht voor bewegend leren. Zo zag ik begin maart op het journaal een item over statafels in de klas en ging ik zelf met mijn dochter naar een cursus ‘FOON!’. Daarnaast heb ik voor ouders en kinderen instructie-video’s bij mijn training ‘Beelddenkers zijn fantastisch!’. Ouders kunnen hierop de instructie volgen die ik aan hun kinderen heb gegeven en ik vertel aan kinderen wat beelddenken inhoudt en ik geef tips, o.a. over het bewegend leren.


Update januari 2021hersenactiviteit

Meerdere bronnen geven de laatste jaren aan dat naast dat bewegen gezond voor je is, het ook gunstig is voor je concentratie, je beter gaat presteren en natuurlijk is het ook gewoon erg leuk!

Kijk bijvoorbeeld deze video ‘Kinderen presteren beter als ze bewegen tijdens de les’ van het RTL NIEUWS van 2015.

Of bekijk deze video en luister wat Erik Scherder, de bekende hersenwetenschapper, vertelt in het TV programma Klokhuis in 2017.


Bewegend leren is om drie redenen gunstig voor beelddenkers

  1. Beelddenkers zijn vaak onrustig in hun lijf doordat hun hoofd te vol is en daardoor hebben ze moeite met concentreren
  2. Door te bewegen kun je de twee hersenhelften beter laten samenwerken
  3. Ze leren beter door te ervaren

1. Beelddenkers zijn vaak onrustig in hun lijf

Dit komt omdat hun hoofd vaak te vol is. Beelddenkers zijn hele snelle denkers, ze hebben 32 beelden per seconde tegen 2,5 woord per seconde van de taaldenker. Behalve dat er veel informatie in korte tijd binnenkomt, kunnen beelddenkers dit ook niet goed ordenenen, ze hebben niet geleerd hoe ze dat moeten doen. Omdat het zo vol is in hun hoofd, gaat hun lijf wiebelen. Ik denk dat iedereen het wel herkent wanneer je een drukke week of dag voor de boeg hebt. Je hele lijf voelt onrustig aan, je kunt niet blijven zitten, je wilt alles tegelijk doen. Door te bewegen of sporten zorg je ervoor dat je hoofd leger wordt. Want als je beweegt moet je je wel op die beweging concentreren, wanneer je dit niet doet en je denkt teveel aan andere dingen, zal de beweging niet goed gaan.

Onrust en concentratie

Wanneer kinderen moeite hebben met concentreren op school, probeer ik in gesprek met het kind (en ouders en leerkrachten) er achter te komen waardoor dit komt. Is de lesstof niet interessant en hoe kun je dit zelf interessanter maken? Heb je last van geluiden of dingen om je heen? Lukt het je om de tijd in de gaten te houden?

Maar ook vraag ik de kinderen of ze zich onrustig voelen in hun lijf. Deze kinderen vallen vaak al op door hun bewegingen, ze tikken met hun pen, schuiven met hun voeten over de grond of hangen/staan aan hun tafel, dit zijn tekenen om de onrust weg te bewegen. Een van de tips die ik dan geef aan het kind (in overleg met de leerkracht) is om even op te staan en ergens in de klas naar toe te lopen, het aan te tikken en weer terug te lopen naar je eigen tafel. Een friemelding of wiebelkussen kan deze kinderen ook goed helpen. Deze kun je bijvoorbeeld bij Muisje Sensitief kopen.

Op een school in Leiden hebben ze een experiment met statafels. Ik ben benieuwd naar de uitkomst hiervan. Ik denk dat Beelddenkers hier wel baat bij zouden hebben. Bekijk hier het fragment over het experiment met statafels.

2. Hersenhelften laten samenwerken is belangrijk

Bij beelddenkers komt de informatie binnen via de rechterhersenhelft (nadruk ligt hier op kleur, geluid, voelen). School is meer gericht op de linkerhersenhelft (nadruk op cijfers, letters, plannen, tijd). In de training oefen ik verschillende kruisbewegingen om de hersenen meer te laten samenwerken. Een van die oefeningen doe ik met de bal. Je stuitert om en om met je linker- en rechterhand met de bal en ondertussen spel je een woord of zeg je de tafels op. Je beweegt, je hersenen worden daardoor actiever en met het opzeggen van de tafel gebruik je je linkerhersenhelft.

3. Lijfelijk ervaren

Mijn dochter op de FOON!

Door op het honderdveld sommen te lopen/springen of een tafelpatroon neer te leggen, krijgt het meer betekenis. Is het grijpbaar geworden, kun je er beter een beeld bij vormen. Heb je geen mat thuis, dan kun je ook een meetlint gebruiken (of haal er een paar bij de IKEA 😉).

Vorige maand heb ik een workshop FOON! gevolgd met mijn dochter van 6 bij Kei Goed GeDaan. Mijn dochter vond het geweldig. Je kunt er verschillende rekenoefeningen mee doen, zoals samen 10 en tafels oefenen. Of woorden spellen en het werkgeheugen oefenen. Ook hier leer je patronen te herkennen, zo kun je het telefoonnummer van vader en moeder oefenen. Kortom een veelzijdige ‘speel’mat. Veel ideeën weer gekregen om tijdens mijn trainingen te kunnen gebruiken. Én om bewegend te leren.


Oefening met de bal ⚽

Oefen eerst het stuiteren met de bal met de handen om en om met links en rechts. Daarna kun je woorden laten spellen (met elke stuiter een letter) of de tafels laten opzeggen:

stuiter links     1
stuiter rechts   x
stuiter links     5
stuiter rechts   =
stuiter links     5

Oefening met kruisen 🙅

Dit kun je ook doen met spellen of met de tafels. Oefen eerst weer de beweging.

rechterhand naar linkerschouder en zeg    V
linkerhand naar rechterschouder en zeg    I
rechterhand naar linkerknie en zeg             S
linkerhand naar rechterknie en zeg             =
klap en zeg                                                        VIS


Inspiratie nodig?

Wil je zelf inspiratie om thuis, in de klas of in je eigen praktijk meer te bewegen met je kind of leerling? Wil je je kind motiveren om te oefenen door te bewegen?

Download dan nu de BeweegBINGO


Tips voor in de klas

Sta je voor de klas en ben je ook geïnteresseerd in bewegend leren? De oefeningen met de bal en kruisen kun je natuurlijk ook in de klas doen. Daarnaast kun je meerdere keren per dag een energizer doen om de kinderen in beweging te krijgen, daarna zullen ze weer beter kunnen concentreren. Op mijn yurlspagina heb ik een aantal sites gezet waar je verschillende energizers kunt vinden. Daarnaast kun je misschien ook eens denken om coöperatieve werkvormen in te zetten. Dit heeft vele voordelen. Behalve dat leerlingen mèt en van elkaar leren, je meer uit je lessen kunt halen, je je leerlingen motiveert, zijn de leerlingen veel in beweging bij de verschillende coöperatieve werkvormen.

Geïnteresseerd? Ik kan deze training bij jullie op school verzorgen. Kijk voor meer informatie op de

pagina voor scholen

Benieuwd wat ik kan doen voor je zoon of dochter? Een kennismakingsgesprek is altijd kosteloos en vrijblijvend.

Ja, ik wil graag kennismaken!

Lees ook het artikel ‘Oefenen kan leuker dan alleen maar op papier’. 


Ik ben benieuwd wat jij al doet met je zoon/dochter/leerling met bewegend leren. Laat het me weten in een reactie hieronder.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *