Bewegend leren is één van de belangrijkste speerpunten
om beelddenkers beter te laten leren.

 

Download de Beweegbingo of maak direct een kennismakingsafspraak

Ben jij een curling ouder?

november 2018

Curling, ken je dat?

Het is een soort bowlen, maar dan op ijs met een soort zware steen. En dan vegen ze het pad helemaal schoon. Welk effect heeft het vegen eigenlijk, vroeg ik me af? Door de bezem snel heen en weer en met veel druk over het ijs te bewegen, ontstaat wrijvingswarmte en smelt het ijs lichtjes. Er vormt zich een dun filmpje water tussen de steen en het ijsoppervlak, een soort aquaplaning. Zo vermindert de wrijving tussen de steen en het ijs, waardoor de steen langer zal doorglijden en het moment waarop de steen gaat curlen, wordt uitgesteld.

Wat wil ik hier nu mee zeggen, hoor ik je denken. Veel ouders doen zelf aan curling, zonder zich hiervan bewust te zijn. En dat doen we omdat we van onze kinderen houden! Als ouder veeg je het pad schoon voor je kind(eren). Hierdoor verminderen ze de wrijving in het leven van hun kind, maar daardoor leert het kind ook niet omgaan met wrijvingen in het leven. Want ja, het leven is nu eenmaal niet altijd, elke dag, elk uur leuk…

Een artikel met twee gezichten

Ik las eens een artikel: “Gun je kind ook eens een teleurstelling

Maar toen ik het las, werd ik door het eerste stuk even overdonderd. Het begint erover dat ouders teveel bemoeien met school. Naar de rechter gaan vind ik wel erg ver gaan, maar ik denk dat er ook veel ouders zijn die niet vertellen hoe hun kind thuis is. Want er zijn veel kinderen die op school niet laten zien of vertellen wat ze wel kunnen. En dan is het de taak van ouders om in gesprek te gaan met school.

Maar daarnaast is het wel goed om kinderen voor te bereiden op het leven. Vertel ook eens over je eigen angsten en leermomenten. Dit hoef je niet direct tegen het kind te zeggen, maar aan je partner als jullie met z’n allen aan tafel zitten is ook al goed. Zo hoort je kind, dat ook volwassenen wel eens bang zijn en ook nog leren. Je hoeft niet alles al te kunnen!


Pamperen

En ja, als je kind zijn gymtas is vergeten… ga het dan niet alsnog thuis ophalen! Je kind moet leren dat hij zelf verantwoordelijkheid moet gaan nemen. Als je dat steeds gaat oplossen voor je kind, zal je elke maandag weer naar huis gaan om die gymtas op te halen.

Maar ik hoor je nu denken: ‘Als mijn kind geen gymkleding mee heeft, mag hij/zij niet meegymen.’
Ja? En? Dit is een goede stok achter de deur voor je kind om zijn gymtas wél mee te gaan nemen. Je kunt je kind natuurlijk ook  hierbij helpen.


Hoe kun je helpen?

Ga eerst op een rustig moment eens een gesprekje voeren met je kind. Stel vragen als:

  • Wat vind je ervan dat je je gymtas steeds vergeet? Hoe voel jij je tijdens de gymles?
  • Hoe zou  je dat anders willen?
  • Wat zou je dan kunnen doen?
  • Hoe zou  je je dan voelen?
  • Van wie heb je hulp nodig?

Oplossingen zouden kunnen zijn om een briefje bij de deur te hangen (zie ook mijn artikel ‘ochtendritueel‘), op het planbord schrijven, de avond daarvoor de volgende dag samen bespreken, alles klaarleggen een avond van te voren.

In eerste instantie kun je je kind helpen herinneren aan de afspraak die je hebt gemaakt, dit bouw je steeds verder af. Vergeet niet regelmatig te evalueren met je kind, hoe gaat het nu? En wat ook kan helpen is een beloningssysteem. Maak een blad met een aantal hokjes, elke dag/week evalueer de afspraak en zet je een krul of plak je een sticker. Hoe ga je het vieren als het vol is? Dit hoeft echt geen dagje Efteling te zijn, denk aan het kiezen van een toetje of samen een spelletje spelen met het gezin.


Ben jij een curling-ouder? Welk pad veeg jij steeds schoon voor je kind?
Laat je me het weten in de reactie hieronder?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *