September 2020 (update: oktober 2022)
De beelddenkposter is een poster met tips voor beelddenkers. Hoe kan je beelddenkers helpen?!
Ze worden nog te weinig gezien, er is nog te weinig over bekend. Maar met kleine aanpassingen, door beelddenkers te leren hoe zij beter kunnen leren, kun je zo’n grote verandering maken voor deze kinderen! En ik wil deze kinderen heel graag graag helpen, maar dat kan ik niet alleen, daarom deze poster. Een poster met tips voor beelddenkers.
Ik hoop dat jij de beelddenkposter gaat uitprinten en een zichtbaar plekje gaat geven in huis, in je klas of in je praktijk!
Als een beelddenker leert hoe hij makkelijker kan leren, zal hij meer successen hebben en daardoor zal het zelfvertrouwen enorm groeien!
In dit artikel zal ik de eerst kolom toelichten. Ga hier naar de tweede kolom ‘Beelddenkerposter – deel 2’.
1️⃣2️⃣3️⃣ – Geef mij korte, gestructureerde opdrachten, het liefst met visuele ondersteuning.
‘Heb je je haren al gekamd? En pak je je sokken en je schoenen? Vergeet je tas niet in te pakken. En oja, dat briefje voor de juf ligt op tafel.’
Herken je dit? En hoeveel van deze opdrachten lukken je kind uiteindelijk om te doen? Waarschijnlijk de eerste of de laatste, of iets wat hij het leukst vindt… Of in het ergste geval, helemaal niets, want…nog een tip van de poster:
👁 Wil je mijn aandacht? Zorg dat ik je aankijk.
Het is teveel. Ook al is het meeste een dagelijks terugkerende handeling. De ene keer is het haren kammen als eerste, de volgende keer die sokken en schoenen, soms komt er iets extra’s bij….
Teveel, te verwarrend, te onoverzichtelijk, te … nou ja, je snapt het.
En waarschijnlijk wordt het er niet gezelliger op zo in de ochtend als je alles weer moet herhalen en checken…
Ik heb er 2 jaar geleden al een artikel over geschreven ‘het ochtendritueel’.
➡️Wat doe jij om je beelddenker te helpen hiermee? Laat je het weten in de reactie? Zo helpen we elkaar!
🖍 – Mindmappen, associëren & ezelsbruggetjes helpen mij de stof te begrijpen.
De tweede tip op de beelddenkposter. Door verbindingen te maken met dingen die de beelddenker al kent, kan de beelddenker het beter onthouden. Zo draaide een meisje uit groep 5 steeds het cijfer 5 om. We hebben toen samen bedacht dat het lijkt op een poppetje dat vooruit rent naar de 6. De eerste keren moest ze echt even bewust nadenken en daarna heeft ze het nooit meer omgedraaid!
Een mindmap maakt letterlijk verbindingen, net als de neuronen in je hersenen verbindingen maken. De mindmap is dan ook een supergoede manier om teksten te leren of om je boekbespreking mee voor te bereiden. In de training Makkelijker leren met de planagenda, voor middelbare scholieren, besteed ik hier dan ook veel aandacht aan.
⚽️ – Geef mij de ruimte om te bewegen, zo maak ik mijn hoofd leeg.
Jij hebt als beelddenker vaak een vol hoofd, omdat je wel 32 beelden per seconde denkt (een taaldenker ongeveer 2,5 woord per seconde). Door te bewegen maak je je hoofd leeg. Een van de belangrijkste tips voor beelddenkers op de beelddenkposter.
Hoe werkt dat dan in het hoofd van de beelddenker?
Stel je eens voor dat je in het veld staat bij voetbal of hockey of bij de gymles met trefbal… Heb je dat plaatje in je hoofd? Als je daar dan staat, denk je dan aan rekensommen of aan je speelafspraak voor die middag of aan wat je straks gaat eten?
Is het antwoord ‘NEE’, dan klopt dat, want je kunt je niet focussen op de bal én op iets anders dan het spel.
Is het antwoord ‘JA’, dan mis je waarschijnlijk wel eens een bal, omdat je niet gefocust bent!
Dus…als je je gaat bewegen kun je niet aan iets anders denken. Staan je gedachten even helemaal stil en is je hoofd leeg.
Daarom wiebelt je kind waarschijnlijk ook veel als je aan tafel zit te eten of als hij zijn werk op school aan het maken is. Het gaat vanzelf, je lichaam is je hoofd aan het leegmaken.
Wil je meer weten over wiebelen en friemelen? Dan kun je eens kijken naar dit boek ‘Wiebelen en Friemelen’.
➡️Heb jij een wiebelkind? En krijgt je kind de ruimte om te bewegen? Laat je je kind bijvoorbeeld staand eten of een rondje rennen voor het eten? Ik ben benieuwd naar jouw oplossingen hiervoor, laat je het weten in de reactie?
Wil je graag tips om te leren én bewegen?
Download dan de Beweegbingo voor beelddenkers en ontvang direct de nieuwsbrief met elke maand tips en informatie over beelddenken.
🧙🤡 – Geef mij ruimte voor andere verwerking dan een schriftelijke toets.
Waarom alleen maar schriftelijk de stof overhoren? Er zijn zoveel meer manier om te toetsen of een kind de stof heeft begrepen: mondeling, een toneelstuk, een werkstuk laten maken, knutselen, tekenen, een mindmap laten maken…
➡️Heb jij nog een leuk idee?
🕓 – Geef me de tijd om informatie te verwerken. Het kost tijd om van jouw woorden beelden te maken.
Zeker bij nieuwe stof hebben beelddenkers tijd nodig. Ik merk het zelf bijvoorbeeld als mijn man verteld hoe ik ergens naartoe moet rijden, dan moet ik in gedachten de weg volgen en als hij dan te snel gaat, raak ik de weg kwijt in mijn hoofd :-).
Zo gaat het ook in de klas. Gaat de juf of meester te snel dan mist de beelddenker stukken van de instructie. Je kunt ze al helpen door meer te visualiseren en door stiltes te laten vallen. Maar ook door TOPdown te gaan werken.
😳 – Ik ben snel afgeleid en overprikkeld door alles wat ik zie, hoor, voel, ruik of proef. Wil jij mij helpen deze weg te nemen, te accepteren of op te lossen?
De één heeft wat meer moeite met dingen die hij hoort, een ander met wat hij ziet of ruikt. En soms is alles te veel. Ook weer een belangrijke tip voor beelddenkers op de beelddenkposter, praat erover met je kind. Wat leidt het meest af? Is het geluid, dan is het handiger om een plekje achterin de klas te hebben, zodat je kan zien wat je hoort. Word je juist afgeleid door dingen die je ziet, dan is een plekje voor in de klas fijner.
Ik kan zelf ook erg afgeleid worden door geurtjes. Een hyacint in de buurt? Ik ruik het direct en als het kan zet ik deze uit de ruimte, anders kan ik me echt niet concentreren.
En ja soms is het niet anders, het geluid van de juf die een ander kind instructie geeft bijvoorbeeld. Heb je last van het geluid, dan is een koptelefoon een optie en anders zal je het toch moeten accepteren. Probeer je gedachten te verzetten en je te focussen op datgene wat op dat moment je aandacht nodig heeft. ‘Ik ga nu aan het werk, ook al praat de juf tegen mijn klasgenootje, ik moet het werk afkrijgen, dan voel ik me goed!’
🔠 – Spellingregels werken niet voor mij, ik moet leren om woordbeelden te maken.
Deze mag niet ontbreken op de beelddenkposter. Hou maar op met dat stampen van de spellingregels. Ook al kennen ze de regels, ze kunnen het niet toepassen. Het werkt niet voor beelddenkers. Beelddenkers ‘zien’ of een woord goed of fout is, maar ja dan moet het wel eerst in het hoofd gezet worden.
In mijn training ‘Beelddenkers zijn fantastisch!’ leer ik kinderen en ouders (en ook professionals in een online trainers-programma) hoe ze dit kunnen doen.
❓ – Wil jij mij helpen te verwoorden hoe ik aan een antwoord kom? Ik ‘weet’ het antwoord vaak, omdat ik het onbewust supersnel uitreken in mijn hoofd.
Zo lastig als je als beelddenker de vraag krijgt ‘En hoe kom je aan het antwoord?‘. Hoe vaak krijg je als juf niet te horen ‘Nou, ik weet het gewoon!‘? Een beelddenker kan supersnel denken, daardoor heeft hij zelf niet door wat hij doet om aan het antwoord te komen. Een som als 7+8= kunnen ze nog wel uitleggen, want ze doen 7+7+1 of 7+3+5. Maar ze hebben zelf vaak niet door dat ze al die simpele sommetjes aan het uitrekenen zijn en de leerkracht heeft het ook niet door dat ze het uitrekenen, want ze kunnen het zo snel!
De beelddenker heeft ook vaak een lange, eigen bedachte strategie om dingen uit te rekenen. Een manier die ze vaak niet kunnen navertellen, omdat het zoveel stappen had of omdat ze het voor zich zagen, maar niet kunnen uitleggen in woorden.
Maar hoe verder op de basisschool richting groep 7/8, hoe moeilijker de sommen en hoe meer stappen de strategie heeft. Laat beelddenkers (eigenlijk alle kinderen) een kladblaadje gebruiken om die tussenstappen op te schrijven. Je hoeft niet alles uit je hoofd te kunnen, het maakt je hoofd te vol en daardoor verlies je je concentratie en ga je fouten maken. Leer ze wel hoe ze hun kladblaadje moeten gebruiken. Ze hoeven echt niet de hele som uit te schrijven, dat kost weer onnodig tijd.
Volgende maand deel 2, dan bespreek ik de rechterkolom van de beelddenkposter.
Heb je vragen, stel ze in de reactie. En leuk als je wilt laten weten hoe jij iets aanpakt!