Bewegend leren is één van de belangrijkste speerpunten
om beelddenkers beter te laten leren.

 

Download de beweegbingo of maak direct een kennismakingsafspraak

Automatiseren! Waarom eigenlijk?

December 2023

Waarom is het belangrijk om de sommen t/m 20 en de tafelsommen te automatiseren? En wat betekent het eigenlijk als je iets hebt geautomatiseerd?

Valkuil voor beelddenkers!

Automatiseren is een valkuil voor beelddenkers. Ze kunnen heel snel denken en daarom dus ook heel snel uitrekenen, maar hoe groter de sommen of hoe meer ze moeten onthouden, hoe lastiger het wordt om het in het hoofd uit te rekenen.

Wat veel beelddenkers doen in hun hoofd is de som uitrekenen. Bij de som 7+8 gaan ze aanvullen tot tien, dus splitsen ze de 8 in 3 en 5. Ze maken de som 7+3+5. Of ze kennen de som 7+7 en doen daar nog +1 bij.

Hierbij maken ze gebruik van hun werkgeheugen en dat is zonde. Het werkgeheugen heb je nodig om moeilijke sommen (denk aan cijferend rekenen, redactiesommen, breuken, procenten enz) m.b.v. een strategie uit te rekenen.

Het is daarom belangrijk om de sommen t/m 20 en de tafels te hebben geautomatiseerd, dat betekent dat ze binnen 3 seconde het antwoord kunnen geven, zonder (heel snel) een stap te maken in hun hoofd.

Automatiseren of memoriseren?

Ik noem het automatiseren, maar eigenlijk is het memoriseren.
Automatiseren is rekenhandelingen vrijwel routinematig uitvoeren. Voordat een leerling antwoord geeft op een som voert hij of zij snel enkele ‘ingesleten’ denkstappen uit. Memoriseren is het uit het hoofd kennen van de antwoorden van sommen.
Waarom gebruik ik dan toch automatiseren? Omdat dit toch een term is die voor ouders duidelijker is, de term memoriseren is vakjargon en heeft uitleg nodig.

In dit artikel houd ik het dus ook op automatiseren.

Omdraaien van de getallen

Veel beelddenkers draaien de getallen om. Als ze 84 moeten opschrijven, schrijven ze 48. Heel onhandig ook natuurlijk dat we in het Nederlands eerst de eenheden zeggen en dan pas het tiental. Ik leer mijn leerlingen om eerst het tiental op te schrijven en dan pas de eenheden. Je kunt natuurlijk eerst de eenheden opschrijven, de 4 van 84 en vóór die 4 daarna de 8 schrijven. Maar als je op de computer werkt of met een rekenmachine, gaat dat niet (handig).

Honderdveld

De basis van de sommen t/m 20 is het honderdveld. Om de waarde van de getallen beter te snappen zet ik het honderdveld in tijdens de training ‘Beelddenkers zijn fantastisch!’. Dit helpt ze ook om te zorgen dat ze de getallen niet meer gaan omdraaien. In de webshop kun je een download vinden om het honderdveld te oefenen. Je kunt namelijk hele mooie routes op het honderdveld maken die je ook helpen met het automatiseren van de sommen t/m 20, maar eigenlijk t/m 100 dus. Er staan een aantal opdrachten in de download om je op weg te helpen. Je vindt de download hier:

Honderdveld oefenen

Door veel te oefenen en het honderdveld te gebruiken met rekenen zal het honderdveld als beeld opgeslagen gaan worden door beelddenkers.
Een leuke site om ook mee te oefenen: http://www.reken-taal.be/rekenen/honderdveld.htm

Lastige sommen

Tijdens de sessie ‘sommen t/m 20’ vraag ik de leerling of hij/zij deze som kan uitrekenen: 64589+23110. Waarschijnlijk denkt hij/zij van niet. Dan zet ik de som onder elkaar en ga alle sommen 1 voor 1 uitrekenen samen met je kind (n.b. deze som bevat alleen sommen onder de 10, boven de 10 moeten ze weten dat ze moeten ‘onthouden’).

Kinderen zien dan dat het eigenlijk allemaal simpele sommetjes zijn. Maar als je heel veel van dit soort sommen moet uitrekenen in groep 7 en 8, en je moet alle sommetjes t/m 20 elke keer weer uitrekenen, dan duurt het heel lang en dan word je moe en als je moe bent ga je minder concentreren en dus fouten maken.

werkboekDaarom is het belangrijk om de sommen t/m 20 uit je hoofd te kennen. En dat zijn er niet heel veel. In het werkboek ‘Beelddenkers zijn fantastisch!’ staan alle sommen die je uit je hoofd moet leren om alle sommen t/m 20 uit je hoofd te kennen. Het zijn er ‘maar’ 33 en veel van die sommen kennen ze al. Als ze weten hoe ze die sommen in hun hoofd kunnen zetten, gaat het snel!

Meer dan automatiseren

In de training ‘Beelddenkers zijn fantastisch!’ leer ik beelddenkers meer dan alleen hoe ze sommen t/m 20 en tafels kunnen onthouden. Ze leren wat het is om een beelddenker te zijn, welke talenten ze hebben, zodat ze die kunnen inzetten bij dat wat ze juist moeilijk vinden als beelddenker. Ik vertel ze waarom ze iets moeten leren. Dat is zo belangrijk voor beelddenkers. Als iets nut heeft, leuk of belangrijk voor hen is, dan zullen ze het pas gaan leren en onthouden. Want beelddenker hebben juist een heel goed geheugen, ze weten vaak nog details van een vakantie van 4 jaar geleden, dus waarom kunnen ze die tafels maar niet onthouden? Omdat ze het nut ervan niet inzien!

Meer zelfvertrouwen

Wil jij je kind helpen sprongen te maken op leergebied en ze meer zelfvertrouwen geven? Een training bevat ‘maar’ 8 sessies en daarmee gaat je kind die sprongen maken op leergebied en krijgt je kind meer zelfvertrouwen. Want als je weet hoe je leert als beelddenker en beter kan automatiseren, kun je je werk makkelijker en sneller maken, en dat geeft echt zelfvertrouwen!

Dit is wat een aantal ouders zeggen over deze training:

Daisy (mama van Yasin)

Ik wilde je graag laten weten hoe het met Yasin gaat en wil je nogmaals bedanken voor je begeleiding en hulp.

Yasin ontwikkelt zich enorm en het gaat goed op school. Met taal en spelling gaat het steeds beter en ook met rekenen gaat het goed. Hij was de beste in de klas met de tafels en had als eerste zijn tafeldiploma gekregen! Hij heeft vertrouwen in zichzelf en benadrukt zelf elke keer: mam, dat heb ik opgeslagen in mijn hoofd. Dat kan ik heel goed! Het blauwe steentje wat hij bij de start van jouw traject heeft gekregen, bewaart hij nog steeds goed op zijn kamer. Ook op de Cito heeft hij op bijna alle onderdelen een niveau hoger gescoord dan voorheen. Rapporten en cito’s zijn niet alles, maar we hoorden vandaag dat hij avi E4 heeft gehaald en dat is voor hem twee niveaus omhoog. Een enorme prestatie.

Jouw begeleiding en methoden hebben zowel in het vertrouwen in zichzelf, maar ook in prestaties enorm geholpen. Nogmaals dank hiervoor!

Erica

Dank je wel voor al jouw hulp, F. heeft het heel fijn gevonden! Het heeft haar ook goed gedaan qua zelfvertrouwen om te merken dat het dus echt een andere manier van denken en werken is waar zij mee moet dealen. A.s. donderdag hebben we een gesprek met school, dan nemen we ook nog wat aandachtspunten mee die boven zijn gekomen (zoals die kaart die ze in mag zetten als haar hoofd te vol zit). Veel plezier en succes met het begeleiden van andere kinderen, je doet mooi werk! En wie weet tot ziens in de bovenbouw 😉

Wil je alle reviews lezen, ga dan naar https://tureluurs-educatie.nl/referenties/.

Is mijn kind een beelddenker?

Heb je een vermoeden dat je kind een beelddenker is en wil je graag bevestiging? Tijdens een kosteloos en vrijblijvend kennismakingsgesprek onderzoek ik of je kind een beelddenker is. Tijdens dat gesprek leer je direct heel veel over beelddenken en vertel ik je meer over de training van 8 sessies. Na dit gesprek maken we een belafspraak, zodat je het thuis eerst kunt laten bezinken en bespreken met je kind/partner. Wil je dan een training starten, dan kan je kind meestal binnen een maand starten.

Ik wil graag een kennismakingsafspraak maken


Heb jij het idee dat je kind een beelddenker is? Hoe heb jij je kind geholpen met het automatiseren van de tafels? 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *