Gratis ebook ‘Oefenbingo voor beelddenkers’.

Oefen het automatiseren! En ontvang elke maand de nieuwsbrief met informatie en tips over beelddenken.

Download het e-book

Hoeveel beelddenkers heb jij in de klas?

Maart 2020

Heb jij een beelddenker in de klas? Of heb je een vermoeden dat één (of meer) leerling(en) een beelddenker is?

De cijfers lopen erg uiteen hoeveel procent van de bevolking nu echt een beelddenker is. Beelddenken is ook niet wetenschappelijk bewezen. Je kunt geen officieel labeltje krijgen, zoals met dyslexie of hoogbegaafd. Maar veel kinderen met dyslexie of hoogbegaafde kinderen zijn beelddenkers.

Rechts denken

Beelddenken is een andere manier van denken en leren. Je leert met de rechterkant van je hersenen. Daar zit het meer creatieve gedeelte van je denken. Ik zeg altijd, denk maar aan de speeltjes in de box van de baby. De baby leert door te kijken, voelen, luisteren, ruiken en proeven. Door het zien van kleuren, door het voelen van materialen, door het luisteren naar muziek, door het proeven en kauwen aan al die speeltjes ontwikkelt je kind zich in de eerste 4 jaren.

De twee hersenhelften in beeld

Wanneer kinderen naar school gaan, leren ze ook meer hun linkerhersenhelft te gebruiken. Ze leren lezen, rekenen, schrijven en plannen. Maar veel kinderen blijven een voorkeur houden voor het leren met hun rechterhersenhelft. Deze kinderen hebben dus moeite met één of meerdere dingen op het gebied van lezen, rekenen, schrijven of plannen.

Cijfers

Gezien sommige cijfers zouden er zo’n 2 tot 3 leerlingen bij jou in de klas zijn die beelddenker zijn. Dat is 5 tot 10 % die volgens het artikel van infonu.nl beelddenkers zijn. 

Maar andere cijfers geven aan dat 30% beelddenker zijn en dan nog eens 30% die een grote voorkeur hebben voor beelddenken. Dat is 60%! Dan zouden er 15 tot 18 leerlingen in jouw klas zitten die een voorkeur hebben om te leren met beelden!!

Kenmerken van beelddenkers

  • moeite met spelling
  • slecht handschrift en/of pengreep
  • wiebelig/druk
  • moeite met automatiseren en/of klokkijken
  • snel afgeleid

Ik wed dat er nu zeker een aantal leerlingen in gedachten naar boven komen wanneer je dit rijtje leest? Dit zijn nog maar een paar kenmerken, maar wel de meest opvallende in de klas.

Wanneer jij weet wat de kenmerken/signalen zijn van beelddenkers en weet hoe zij beter tot leren komen, dan kan jij zoveel leerlingen helpen in je klas! Ik heb zelf voor de klas gestaan en toen ik voor mezelf ben begonnen heb ik de cursus over beelddenken gevolgd. Het eerste wat ik toen dacht was: ‘Had ik dit maar geweten toen ik voor de klas stond. Ik had zoveel leerlingen beter kunnen helpen.
Ik hoor je nu denken…. ‘Ook dat nogik moet al zoveel…’ Ja, en dat weet ik ook nog van toen ik voor de klas stond. Je kunt er niet veel bij hebben en al helemaal niet veel (meer) individuele begeleiding in je klas. En dat is ook niet de bedoeling. Heel veel is al gewonnen bij het feit dat je kennis hebt van beelddenken en heel veel kun je doen met de hele groep, met kleine aanpassingen aan je huidige onderwijs. Want 60% heeft een voorkeur voor het leren in beelden! En ik denk niet dat je de andere 40% tekort doet door meer beeldend les te geven. Daarentegen denk ik dat je wel de 60% tekort doet als je te talig les geeft.

Automatiseren/memoriseren

Eén tip die ik je vast kan geven. Zorg ervoor dat de sommen t/m 20 en de tafels goed in het hoofd staan. Beelddenkers zijn hier niet zo goed in, ze rekenen vaak nog de makkelijke sommetjes uit in hun hoofd. Dus als ze 8 + 3 moeten uitrekenen, dan rekenen ze eerst 8+2 uit. Dit kunnen ze heel snel en daarom heb je dat als leerkracht niet altijd door.

Zorg voor afwisselende werkvormen. Maak werkbladen, speel spelletjes en ga bewegen! Ik heb al diverse artikelen geschreven om te bewegen met kinderen en ook om het oefenen leuker te maken!

Daarnaast heb ik een ebook gemaakt met 3 Oefenbingo’s zodat je op verschillende niveaus kunt oefenen met het automatiseren van de sommen t/m 20, tafels, spelling en het alfabet.

Ja, ik wil het ebook ‘Oefenbingo’ graag gratis downloaden

Wil jij graag meer inzicht krijgen in de signalen om beelddenkers in je klas te herkennen? Om deze kinderen, zonder veel aanpassingen in je huidige lesplan, te kunnen begeleiden? Kijk dan eens op de pagina voor scholen en professionals wat ik je kan bieden.

 

–> Heb jij nog een leuke werkvorm die je vaak gebruikt in de klas? Ik lees het graag in de reactie hieronder!

2 reacties op “Hoeveel beelddenkers heb jij in de klas?

  1. Renata schreef:

    Beste

    Ik sta in het beroepssecundair onderwijs. Ik heb naar mijn inziens ook veel beelddenkers in mijn klas. Hoe kan ik bij tieners-adolescenten beelddenkers ontdekken en hoe kan ik op hun noden inspelen? Ik zou inderdaad gebruik kunnen maken van ezelsbruggetjes en schema’s, maar zijn er nog tips?

  2. Marije Turel schreef:

    Hoi Renata,

    Wat fijn dat je al (h)erkent dat er beelddenkers zijn bij jou in de klas. Ik stuur je een signaleringslijst op via de mail die je zou kunnen afnemen in de klas met de vermoedelijke beelddenkers. Deze signaleringslijst is een onderdeel van het volledige onderzoek, maar zo heb je al wel een beeld en kun je bekijken of het klopt wat je denkt. Naast de tips die in dit artikel staan, kun je ook eens mijn artikel over TOP-down lezen: http://tureluurs-educatie.nl/top-down/.
    Je kunt altijd contact met mij opnemen om te overleggen wat ik nog voor je zou kunnen betekenen.

    Succes met deze tips. Ik hoor graag hoe het bevalt om deze tips te gebruiken in de klas!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *