Gratis ebook ‘Oefenbingo voor beelddenkers’.

Oefen het automatiseren! En ontvang elke maand de nieuwsbrief met informatie en tips over beelddenken.

Download het e-book

Beelddenkposter – deel 2

Oktober 2020

Een poster met tips voor beelddenkers. Hoe kan je beelddenkers helpen?!

beelddenkposter - beelddenkers denken en leren anders

Want ik wil deze kinderen zo graag helpen. Ze worden nog te weinig gezien, er is nog te weinig over bekend. En met kleine aanpassingen, door ze te leren hoe zij beter kunnen leren, is er zo’n grote verandering voor deze kinderen! Maar dat kan ik niet alleen, daarom deze poster. Ik hoop dat jij de poster gaat uitprinten en een zichtbaar plekje gaat geven in huis, in je klas of in je praktijk!

Als een beelddenker leert hoe hij makkelijker kan leren, zal hij meer successen hebben en daardoor zal het zelfvertrouwen enorm groeien!

Download de poster hier

Deze maand zal ik de tweede kolom toelichten. Klik hier voor deel 1 van dit artikel.


❤️ – Ik vind het soms moeilijk onderscheid te maken tussen mijn eigen gevoel en het gevoel dat ik overneem van een ander. Wil jij mij helpen dit te begrijpen?

Veel kinderen hebben niet door waarom ze zich ineens boos, verdrietig of chagrijnig voelen. Beelddenkers zijn heel gevoelig. Zodra de juf binnenkomt met een lach op haar gezicht, maar ze voelt zich verdrietig of bezorgd omdat haar hond vanmorgen erg ziek was, dan voelt de beelddenker dat. Hij weet dit alleen niet, want de juf heeft besloten om dit niet te delen met de klas. En al zou de juf dit wel delen, dan nog snapt de beelddenker niet dat hij het gevoel van de juf overneemt.

En zo is het thuis natuurlijk ook, je kind spiegelt je gevoel. Dus als je kind ineens boos is, moet je misschien eerst eens naar je eigen gevoel kijken!

Bespreek dit met je kind en maak je kind hier bewust van. Zo leert hij beter onderscheid te maken van zijn eigen gevoel en dat van een ander.

➡️Herken jij dit bij je kind? En heb je hier al eens over gesproken met je kind? Hoe reageerde je kind? Laat het me weten in de reactie.

🔀 – Sta open voor mijn leerstrategie.

Op school worden er heel veel verschillende strategieën/manieren geleerd om dezelfde som uit te rekenen.

Neem bijvoorbeeld de som 4 x 19 =. Je kunt deze som op op deze manier uitrekenen, 4×10=40 en 4×9=36 en samen is dat 76. Maar een andere manier die in veel methodes wordt aangeboden is: ééntje meer, dus 4×20=80 en 4×1 eraf halen, dus dat is ook 76.

Voor veel beelddenkers werkt de tweede manier niet. Het wordt er te verwarrend door, maar school wil toch dat alle kinderen alle strategieën aangeboden krijgen en hier ook gebruik van gaan maken. Toch is mijn advies…biedt de strategie aan, maar lukt het niet en is er een andere strategie die wel lukt, laat het kind dan met die strategie werken die wel lukt!

Aan de andere kant moet je wel in de gaten houden dat het kind zichzelf niet te omslachtige strategieën gaat aanleren. Door teveel stappen te nemen in het hoofd, is de kans ook groter dat er fouten gemaakt gaan worden. En dat is zonde. Leg uit waarom het handig is om een bepaalde strategie te leren. Zie ook verderop over het nut van leren. En wanneer een goede strategie meerder stappen heeft, laat de tussenstappen dan ook opschrijven! Zo hou je het rustig in het hoofd. Niks mis mee om dingen op te schrijven, je hoeft niet alles te onthouden.

Om te zorgen dat je hoofd wat leger blijft, is het belangrijk om de plus- en minsommen t/m 20 en de tafels uit je hoofd te kennen! Zodat je die in iedergeval niet steeds hoeft uit te rekenen.

In de Oefenbingo voor beelddenkers kun je hier op een leuke manier
mee oefenen.

Download de Oefenbingo voor beelddenkers gratis

💭 – Ik droom vaak weg tijdens de instructie. Zullen we een teken afspreken dat je kunt gebruiken om mij weer bij de les te krijgen?

Ze kunnen er niets aan doen, ze dromen nu eenmaal snel weg deze kinderen. Stel je bent als juf aan het uitleggen over de getallenlijn en je vertelt dat je net als een kikkertje sprongen van 3 kunt maken op de getallenlijn… De beelddenker ziet die kikker meteen voor zich en misschien wel die kikker in de sloot op de camping waar hij 3 jaar geleden is geweest. Het was toen zo lekker warm en ze kregen een ijsje en … hij ziet ineens dat iedereen om hem heen aan het werk is, maar wat zijn ze aan het maken?

Je ziet het vaak wel aan deze kinderen als ze gaan dromen. Hun ogen gaan omhoog of ze staren in het niets. Op zo’n moment wil je de aandacht van het kind terughalen, maar hoe dan? Voor de beelddenker is het niet leuk wanneer hij steeds klassikaal ‘terug geroepen’ wordt. Het is fijner als je hem even aanraakt op z’n schouder of je hand op z’n tafel legt als hij het aanraken niet fijn vindt. Ga hierover in gesprek met het kind. Wat zal hem helpen?

Het is ook fijn om een maatje aan te wijzen aan wie hij altijd zijn vragen mag stellen. Wanneer hij vraagt wat hij moet maken aan z’n maatje, is dat vaak al wel voldoende. Zo hoeft hij niet te wachten op de juf en kan hij direct door.

🗒 – Stappenplannen en schema’s helpen mij de stof zelfstandig te verwerken en overzien.

Zo belangrijk voor de beelddenker. Zo krijgt hij overzicht en weet hij wat hij moet doen. Zorg ervoor dat de stappenplannen en/of schema’s makkelijk te vinden zijn, bijvoorbeeld gebundeld in een mapje in zijn la of zelfs op zijn tafel bij de start van de dag. Hij zal er zelf meestal niet aan denken, hij heeft dus wel hulp nodig van iemand om hem hieraan te herinneren.

Het TOPdown werken hoort hier ook bij. Kijk eens naar mijn artikel ‘TOP-down, de hele puzzel’.

👍 – Als mijn manier anders is, maar wel klopt, zeg het me dan.

Hoe vaak vertellen we niet hoe het anders/beter/makkelijker kan? Goed bedoelt en zeker niet verkeerd, maar je kind (beelddenker of niet) ‘hoort’ dan eigenlijk ‘Het is niet goed, zo moet het‘. Dus vergeet niet om te zeggen dat zijn manier ook goed is (als het goed is natuurlijk). Doe dit op een positieve manier door complimenten te geven over het doorzettingsvermogen van het kind, de gebruikte strategie en hoe hij zich heeft ingezet.

Kijk eens op het platform Mindset over ‘groeimindset’. Hier kun je ook een complimenten poster downloaden.

🎨 – Geef mij de gelegenheid voor het creatief verwerken van nieuwe kennis.

Waarom zou je alleen maar oefeningen op papier doen? Er is zoveel leuks te verzinnen. Als je er zelf niet uitkomt, vraag het dan maar eens aan je kind/leerling! Net als bij het toetsen, kun je het inoefenen natuurlijk ook veel creatiever doen. Laat die methode zo nu en dan eens los!

Bewegend leren door coöperatieve werkvormen in te zetten is bijvoorbeeld zo makkelijk en leuk. Je bent net zoveel tijd kwijt (misschien wel minder, omdat je geen nakijkwerk hebt), maar het is vaak veel effectiever, want ze zijn veel meer betrokken bij de les én werken samen (goed voor het groepsproces).

Als juf heb ik het veel gedaan, je wordt er steeds makkelijker in. Start eerst met 1 werkvorm, bijvoorbeeld ‘zoek iemand die…’.  Vaak kun je de opdracht uit de methode kopiëren. Stel ze moeten de persoonsvormen vinden in de zin. Ze lopen naar iemand toe en geven elkaar een high five. Ze vragen of de ander de persoonsvorm kan vinden in zin 1. Diegene moet dan ook uitleggen hoe hij/zij aan het antwoord komt. Dan draai je de rollen om en maakt de ander ook een zin. Ze bedanken elkaar en lopen met hun hand omhoog op zoek naar een ander klasgenootje. Leuk toch?

❓ – Vertel mij het nut waarom ik iets moet leren.

‘𝘞𝘢𝘢𝘳𝘰𝘮? 𝘐𝘬 𝘸𝘦𝘦𝘵 𝘩𝘦𝘵 𝘩𝘦𝘶𝘴 𝘸𝘦𝘭! 𝘐𝘬 𝘳𝘦𝘬𝘦𝘯 𝘥𝘪𝘦 𝘵𝘢𝘧𝘦𝘭 𝘨𝘦𝘸𝘰𝘰𝘯 𝘶𝘪𝘵, 𝘥𝘢𝘵 𝘩𝘰𝘦𝘧 𝘪𝘬 𝘯𝘪𝘦𝘵 𝘶𝘪𝘵 𝘮𝘪𝘫𝘯 𝘩𝘰𝘰𝘧𝘥 𝘵𝘦 𝘭𝘦𝘳𝘦𝘯! 𝘋𝘪𝘵 𝘩𝘦𝘣 𝘪𝘬 𝘯𝘰𝘰𝘪𝘵 𝘯𝘰𝘥𝘪𝘨 𝘷𝘰𝘰𝘳 𝘭𝘢𝘵𝘦𝘳 𝘢𝘭𝘴 𝘪𝘬 𝘣𝘳𝘢𝘯𝘥𝘸𝘦𝘦𝘳𝘮𝘢𝘯 𝘨𝘢 𝘸𝘰𝘳𝘥𝘦𝘯!’

Nou ja, die tafels kennen is handig straks als je met breuken en procenten gaat rekenen. En ook als je brandweerman gaat worden is het toch handig om die tafels te kennen. Je zult ook boodschappen moeten doen in je vrije tijd en handig met geld om kunnen gaan. En tijdens het werk moet je misschien de snelheid kunnen uitrekenen hoe snel een brand oplaait of hoe lang je moet nablussen… ik heb geen idee, maar je kunt hier vast wel een draai aan geven in een gesprek met je kind.

Het moet nut hebben. Alles!

➡️Herken jij dit bij je kind? Dit heb je vast de afgelopen maanden veel gehoord, toen je kind thuis aan het werk was? Ik hoor graag hoe jij dit hebt aangepakt, zet je het in de reactie?

👁 – Wil je mijn aandacht? Zorg dat ik je aankijk.

Ik betrap me er zelf nog vaak op. Hoe vaak ik niet iets vraag aan mijn dochters en een antwoord krijg, maar later zeggen ze dat ik dat helemaal niet heb gevraagd… Oja, je was tv aan het kijken/tekenen/spelen/eten/tiktokken/enz.

Dus zorg ervoor dat je kind/leerling je aankijkt als je iets vraagt. En nog beter; laat ze de vraag herhalen of leer ze te antwoorden met de vraag erin verwerkt. “Ja mama, ik zal zo mijn was in de wasmand doen.

🏹 – Geef mij een helder (eind)doel, zodat ik weet waar alles bij hoort en waar ik naartoe groei.

Ken je dat? Je wilt een puzzel maken, maar het voorbeeld is weg. Je ziet veel blauwe stukjes en ook rode, gele en groene. Je hebt een vermoeden dat het een zee met vissen en planten is, maar je hebt geen idee hoe en waar je moet beginnen… Zo is het ook voor beelddenkers en hoogbegaafde kinderen op school. Ze krijgen steeds een klein stukje van een puzzel, de puzzel klokkijken, de puzzel breuken, de puzzel woordbenoemen, de puzzel lezen/letters. Maar ze weten niet dat het een stukje van de puzzel klokkijken is, of een stukje van de puzzel woordbenoemen en ze weten ook niet hoeveel stukjes elke puzzel heeft.

Beelddenkers willen dus die voorkant van de doos zien. Dan kunnen ze alle losse stukjes gelijk goed gaan opslaan. Dan weten ze hoeveel en welke puzzels er zijn. Dit noem je TOPdown leren. En in het huidige onderwijs wordt dit vaak niet zo aangeboden door de leerkrachten. In mijn artikel kun je er alles over lezen.

➡️En denk jij dat jouw kind hierdoor ook beter kan leren? Waarom denk je dat?


Heb je vragen, stel ze in de reactie. En leuk als je wilt laten weten hoe jij iets aanpakt!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *